Följ oss via RSS!
2013-12-12

Internetdagarna 2013

Internetdagarna bjöd på en rejäl blandning av föreläsare och workshops, det blev en mötesplats för dem som på olika sätt arbetar med Internet.

2 000 personer möttes, lärde och bidrog. Cela fanns på plats.

Jimmy Wales, en av grundarna till Wikipedia, dessutom utsedd till en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen enligt Times, inledde konferensen. Hur ser en Wiki-Future ut? ”Imagine a world in which every single person on the planet is given free access to the Sum of all Human knowledge” Idag finns Wikipedia på 285 språk och har över 516 miljoner unika besökare. Tillgång till Wikipedia ses som så viktigt för utbildning och utveckling att nätoperatörerna i flera utvecklingsländer bjuder på kostnaden när man surfar på Wikipedia.

Många av föreläsarna och workshopledarna hade temat ”ett fritt Internet”. Det talade även dagens andra Keynote, Rebecca McKinnon om. På tankesmedjan ”New America Foundation” forskar och arbetar hon med globala regler för internet, åsiktsfrihet och digitala teknikers påverkan på området mänskliga rättigheter. Vi fick höra om bannlysningen av YouTube i Pakistan, och se en del av motståndsrörelsen:
Hugs for YouTube

Sedan var det dags för ”Digidel of fame”, som tillägnades hjältarna som deltagit och deltar i kampanjen ”Digidel” som arbetat med att få en halv miljon svenskar ut på nätet. Det var ett fullspäckat program med bland annat:
- Ny statistik om digital delaktighet från rapporten ”Svenskarna och Internet” med Olle Finndahl
- Paneldiskussion m de samhällsekonomiska vinsterna av digital delaktighet
- Improvisationsteater där Digidel gestaltades i högt temp och med många skratt
- Näringsdepartementets Henrik Ishihara pratade om delaktighet i den digitala agendan
- Pernilla Baralt från EU-kommissionen berättade om att det behövs ett digitalt kompetenslyft i hela Europa
- Sedan fick några av Digidels främsta eldsjälar dela med sig av sina kunskaper från fältet
- Panelsamtal med företagare, politiker och sakkunniga kring hur digital delaktighet, jobb och tillväxt hänger ihop
- Dagen avslutades med att vinnarna i tävlingen Utmaningen presenterades. Sex vinnare fick 10 000 kr var och en resa ner till Bryssel.

Dag två inleddes återigen med två key notes. Först ut var Jane McGonigal, en futuristisk speldesigner med visioner. Hon utnyttjar kraften i internetspel på nya sätt för att möta några av dagens och morgondagens största utmaningar för vår värld. Hon föreläste bland annat om ”Engagement economy”, det vill säga hur organisationer interagerar med sina anställda, kunder och intressenter. Dessutom fick vi veta mer om hur speldesign kan appliceras på den ”riktiga” världen. Hennes avslutande tips: ”Vill du vinna Nobelpriset? Börja spela!”

Sedan pratade Jono Bacon om ”community management”, om hur man leder gemenskapsinitiativ på bästa sätt. Han arbetar som community manager på Ubuntu , som är världens största operativsystem med fri och öppen källkod. Ubuntu används av 20 miljoner människor runt om i världen varje dag. Ubuntu är Zulu och betyder ungefär ”medmänsklighet” eller ”jag är den jag är på grund av vad vi alla är” och återspeglar filosofin som både utvecklare och användare ställer sig bakom.

Därefter följde en heldag om webbpublicering under rubriken ”Det är innehållet som räknas”. Även här var det ett gediget innehåll med bland annat:
- Thord Daniel Hedengren, från webbyrån Odd Alice, pratade om publiceringsplattformar och vad man ska tänka på när man väljer.
- Fredrik Strömberg från Bonnier Tidskrifter berättade om deras tänk kring annonser online under rubriken ”Annonsernas död är överdriven”.
- Genom Sara Öhman blev vi guidade genom en innehållsskapares vardag och fick tips på hur vi på ett effektivt sätt kan strukturera innehållsproduktion.
- Peter Frey som är IT-chef på Expressen pratade om den mobila webben. Idag är mobilen allt fler människors första kanal mot webben och det påverkar hur man publicerar innehåll.
- Resan från ledarsida till nättidning - Yonna Waltersson och Maria Georgieva berättade om hur Dagens Arena lyckades med redaktionell webbpublicering 3.0

Internetdagarna avslutade med filmvisning ”Terms and conditions may apply” som handlade om alla de avtal som vi godkänner och bedyrar att vi läst. Någon har räknat ut att det skulle ta 180 timmar att läsa igenom avtalen för alla Internettjänster en genomsnittlig användare har registrerat sig hos. ”Terms & Conditions” är en amerikansk dokumentärfilm som diskuterar innehållet i de användaravtal som kringgärdar nätets gratistjänster, de där avtalen som ingen orkar eller ens hinner läsa, och vilka rättigheter du egentligen ger till tjänsteföretaget när du klickar i den lilla ”I Accept”-rutan.

Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>