Följ oss via RSS!
2012-11-21

Alla kan bidra!

Jag bloggade om wikis för en månad sedan. Nu återkommer jag till ämnet fast ur lite annan synvinkel - wikis i skolan.
Att använda wikis i undervisningen är givande på många sätt:

  • Det är en - för många - ny form av samarbete som ofta sträcker sig långt utanför den pågående kursens ramar.
  • Det är redovisning på riktigt. Klassrumsmurarna rivs och man hänger ut sin produkt för allmän beskådan.
  • Det är en utmärkt självförtroendeboost (när man väl kommer över tröskeln). Man gör nytta när man bidrar, och det känns.
  • Grundidén med wikis i allmänhet och Wikipedia i synnerhet - Alla kan bidra! - är sympatisk och sann.
Jag har använt såväl egenskapade wikis som Wikipedia både med studerande och med lärare i fortbildnings- och workshop-sammanhang. Därför vågar jag schablonisera lite över hur olika det kan vara när lärare respektive studerande ger sig in i wiki-världen och redigerar. Ta det med en nypa salt, men jag tycker att...
  • studerande verkar använda Wikipedia oftare och mer reguljärt än vad lärare gör. Det är - för många studerande - en källa till snabb och effektiv information (se tidigare blogginlägg om ubiquitous knowledge), medan många lärare inte har för vana att (så ofta) använda sig av Wikipedia som kunskapskälla.
  • studerande har en lägre tröskel när det gäller att våga redigera på wikis och på Wikipedia.
  • lärare har mindre respekt för Wikipedias kvaliteter, men har samtidigt svårare att komma till skott och faktiskt bidra. Och det är något av en motsägelse, för många lärare verkar (fortfarande) leva i tron att Wikipedia inte duger och man kan ibland (fortfarande) höra argument som "ja, men vem som helst kan ju skriva". Men om då vem som helst kan skriva betyder det inte att väldigt många kan skriva? Och betyder inte det då att kvaliteten faktiskt borde kunna vara högre än om inte vem som helst kan skriva? Jo. Så är det förstås. Om man uppnår en viss kritisk massa. Och det gör man sedan länge på Wikipedia.

Om man möter lärare som (fortfarande) är lite kritiska mot Wikipedia kan man argumentera bort den kritiken rätt lätt. Det finns flera bevis på att Wikipedia är kvalitativt och att det funkar (En aha-upplevelse brukar vara att följa "Senaste ändringar" på Wikipedia. Då får man snabbt förståelse för den sjudande kunskapskittel vi pratar om.). Ofta verkar många lärares kritiska inställning till Wikipedia bero just på att de inte förstått exakt hur Wikipedia fungerar.

Men även om man lyckas argumentera bra är det fortfarande så att lärare ofta är lite rädda för att börja bidra på Wikipedia. Varför tvekar då många lärare? Teknikrädsla? Joråvars, men wikitekniken är ofta enkel och jag tror inte att det är det största hindret. Ett hinder tror jag är ovanan vid den typen av samarbete. Många är ovana vid tanken att "äga" och redigera texter gemensamt med andra. Dessutom utan att känna eller träffa dessa "andra". Men det största hindret är nog prestationsångest. Duger det jag vill göra? Kommer det att strykas? Jag tror att skolan genom många år fostrat oss till att tänka på att det vi lämnar ifrån oss ska vara en färdig produkt. Därför vill nog lärare att det de (och i förlängningen deras studenter) ska släppa ifrån sig ska vara "färdiga". Men så fungerar inte wikis. Det är klart att man ska göra saker med kvalitet, men eftersom tanken med wikis är att man måste släppa taget om produkten och att dessutom är så att produkten (ofta då en text) kan ut-, in- och till och med avvecklas av andra, måste man inse att man inte kan låta gammalt redovisningstänkande råda. En Wikipediaartikel är per definition (pga att innehållet på Wikipedia är CC-märkt) inte min så fort jag trycker på spara. Den är "vår". Och i och med det bestämmer jag inte över den heller längre.

Personligen anser jag att Wikipedia är internetålderns mest imponerande skapelse. Många tusentals människor har under tio år skapat många miljoner artiklar tillsammans (en halv miljon svenska och 10 miljoner engelskspråkiga till exempel). För att inte tala om den höga kvalitet som många av artiklarna faktiskt håller. Och för att inte tala om att projektet blir bättre och bättre hela tiden! Det är världens största folkbildningsprojekt och alla kan bidra. Alla kan bidra, under förutsättning att man faktiskt förstår innebörden i uttrycket "alla kan bidra". Det handlar om att alla kan något om något som inte står med i Wikipedia. Och om alla - inklusive många motstridiga lärare - förstod det skulle vi bli fler som provade wikis i utbildningen.

Jag har en lärarkollega som inte brukar redigera så många artiklar, men har vissa drömmar om att skriva egna artiklar från scratch, men hittills har det inte blivit så mycket mer än stavfelsrättningar eller grammatik-tokigheter eller så. Men vänta nu! Det är inte "så bara"! Det är ju fantastiskt att en vanlig människa kan bidra till världens största och viktigaste encyklopedi. Det är faktiskt helt fantastiskt! Alla kan bidra!

/Mathias

PS.

Lästips

Kristina Alexandersson bloggar om Wikipedia
Statistik över svenskspråkiga Wikipedia

Titt-tips

Vad är Wikipedia? Frukostseminarium med Jan Ainali
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar wiki utbildning

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>