Följ oss via RSS!
2012-10-15

Att dra igång en wiki

För något år sedan dök tanken upp i mitt huvud... det skulle behövas ett ställe på nätet där begrepp och uttryck inom nätkommunikation och nätpedagogik förklarades. Det skulle behövas, dels för att det hela tiden dyker upp nya termer och dels för att vi ska veta vad vi pratar om, så att vi menar samma sak... eller åtminstone är medvetna om att det kan finnas olika tolkningar så att vi vet att vi inte menar samma sak.

Men hur skulle man få en sådan hemsida att funka? Kanske genom en wiki? Ordet wiki kommer sig av hawaiiskans wiki-wiki som betyder snabb, och en wiki är just snabb (och enkel) för användarna att komma åt och att redigera. Sagt och gjort. Sedan starten av 2012 är jag med i ett projekt som bygger upp en sådan wiki.
Projektet (och wikin) heter Nätpedagogwikin och artiklarna där handlar om:
  • pedagogiska begrepp som på något sätt kombinerar pedagogik med nät, datorer, handhållna enheter eller annan modern teknik eller
  • begrepp som rör kommunikation och/eller samarbete mellan människor med hjälp av nät, datorer, handhållna enheter eller annan modern teknik. Begreppet bör tydligt ha relevans för lärande-, bildnings- eller utbildningssituationer eller
  • begrepp som rör lärande för en enskild individ med hjälp av nät, datorer, handhållna enheter eller annan modern teknik.

Wikiformen är förträfflig när det gäller sådana här saker, därför att:
  • många ska kunna samarbeta, för en kan inte kunna allt (och har inte tid till allt)
  • öppenheten måste vara stor för att alla ska kunna hjälpa till utan inblandning av något överkucku som ger sitt godkännande innan man släpps in
  • det måste gå att reparera attacker eller misstag på ett enkelt sätt.
  • hemsidan kan överleva en projektperiod eftersom den inte står och hänger på en person eller ett projekt

Allt det där är fixat och klart. Problemet är bara... hur sprider man ordet om att wikin finns och hur får man andra att samarbeta och hjälpa till (för annars funkar inte punkt 1 och 4 ovan)? Hur får man, med andra ord, en wiki att fungera som en wiki, där många hjälps åt, många hämtar info, redigerar och lägger upp nya artiklar? Några har dykt upp och hjälpt till bara si så där (fantastiskt!), men tillräckligt många är det inte. Fler måste få kännedom om wikin.
  • Jag har mailat och twittrat till vissa som jag kan tänka mig vill vara med och hjälpa till. Några har nappat. Fler kanske är på väg.
  • Jag har inlemmat wikin på kurser och workshoppar. Dels lära man då ut wikitekniken, men man får också fler som får kännedom om wikin, fler som redigerar och förhoppningsvis återkommer.
  • Jag fick ett tips från Wikimedia Sverige om att man inte ska skriva "för mycket" innan man lanserar wikin. Det måste finnas halvdana artiklar, och det måste saknas artiklar för att andra lättare ska kunna känna att "här kan jag gripa in". Ett annat tips var att smyga in några enklare skrivfel för att få igång redigerarlustan hos andra. Om jag har gjort det talar jag inte om. Ni måste i så fall gå in och kolla och hittar ni något får ni gärna hjälpa till. :D
  • Och nu har jag också bloggat om wikins existens. :D

Varmt välkomna till Nätpedagogwikin!

/Mathias
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar nätverk wiki flexibelt lärande

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

2 kommentarer v

Spännade!

Tror vissa upplever en tröskel av "inte kan väl jag det där så himla bra" innan man vågar bidra till en wiki. Lycka till!
2012-10-16, 09.12 av Jonas O

Ja just...

... det tror jag kan vara ett problem hos vissa, Jonas. Inte kan väl jag, tänker man, för man är inte van vid wiki-typen av samarbete.
2012-10-16, 20.38 av Mathias