Följ oss via RSS!

Omvärld/allmänprofil Österslättskolan

Vi är 23 st ungdomar som har valt omvärlds/allmän profil på Österslättskolan i Karlshamn. Det finns två andra profiler på skolan och det är hälsa & idrottsprofil samt musik & kulturprofilen, men de går alltså inte vi på.

Vi började höstterminen med att lära känna varandra. Vi besökte Kastellet och därefter byggde vi en modell över ön och de byggnaderna som finns där. Vi har lärt känna vår egen stad bättre genom två olika stadsvandringar. Vi har vandrat och tittat på konstverk. Dessa har inspirerat oss när vi sedan skapade egna skulpturer. Vi har även gjort en vandring och tittat på kyrkan, kyrktornet och pestkyrkogården. Vi har varit på studiebesök och tittat på en äkta arkeologisk utgrävning i samband med ombyggnationen av E22:an.

Under vårterminen har vi arbetat med film och foto. Vi har fotograferat vår stads- och naturmiljö som är inom 100 min promenadtid från skolan. Karlshamn är vackert! Vi gick strandpromenaden och fotograferade livligt och med många idéer. Vi har fått lära oss hur man tar mer intressanta bilder, hur man ska använda fokus och vinklar till sin fördel. Sedan efter mycket gallrande så började vi redigera ett fåtal av bilderna lite mer ”extremt”. Mer kontrast, mörkare eller ljusare. Efter att vi redigerat bilder så skapade vi även ett bildspel med musik och våra egna röster som berättade om bilderna och vårt arbete på engelska.

Sedan har vi redigerat foton och filmer för att lära oss om det. Nu ska vi börja med bloggning här på denna blogg och vi tycker det ska bli kul.

Snart ska vi ha en dag när föräldrar kommer hit. Det blir vernissage med våra foton, film och modeller. Vi har bakat kakor inför denna dag. Vi ska försöka sälja kakorna för att få pengar till en sommaravslutning.

På längre sikt hoppas att vi att kunna resa till våra ”internetvänner” i Polen och hälsa på. Vi vill lära oss mera om deras kultur och hur de lär sig. Våra bilder och filmer ska vi skicka till dem för att visa hur det ser ut hos oss.

För att testa på polsk matkultur har vi letat upp polska recept på nätet. Vi fick göra piroger, ostkaka och en sorts sallad som man ofta äter på vintern med majonnäs och olika grönsaker som man river. Denna sallad åt man ofta förr om vintern, eftersom man inte hade tillgång till färska grönsaker. Då tog man det man hade i skåp och skafferiet, ofta rotfrukter, och gjorde en sallad av det. Maten blev riktigt god, även om vi misslyckades lite med ostkakan. Det slutade med att det var mer socker än ost i.

Vi är med i e-twinning där vi har ett projekt om vänskap. Vi hoppas att vi vinner ett pris av 20 000 kr som vi vill använda för att finansiera resan till våra vänner.

Vi har tre lärare och de heter Marita, Elena och David.
2014-02-07

11 dagar har redan gått

Då har resan närmat sig sitt slut och den summeras med förväntan, allvar, tårar och glädje.
Tisdag

Det kändes inte som 11 dagar sedan, men det var dags att bege sig hemåt. Vi fick en guidad tur i skolan och fick se deras salar, idrottssal, no-sal, fritids mm. En tankeställare om att vi har det ganska bra där hemma på Österslätt! Vi skakade hand med sydda armflaggor. Därefter delade vi våra vänskapsarmband och stenar från Sverige. Vid bussen blev det kaos! Vi fick inte plats med våra resväskor, så vi fick trä in dem i gången! Det blev många kramar och tårar innan vi kom iväg!

Taggar skola projekt Österslättskolan reseblogg

2014-02-05

Slapp söndag och tungt besök i Auschwitz

Efter över en vecka i Polen fortsätter ungdomarnas äventyr, nu blandas dagarna med vila och tung historisk återblick.
Söndag

Ledigt! Vi gjorde alla helt olika saker! Vilade, slappade, sov och var på egna upptäcksfärder!

Måndag

Vi träffades och åkte direkt till Auschwitz. Auschwitz och Birkenau ligger i orten O. Det betyder fred. Detta var ett tungt besök. Det var otäckt att se allt avklippt människohår i mängder som skulle bli textiler, otaliga mängder med skor från bara en dags . Vi åkte sedan till Birkenau. Här var det ett stort fält med i princip gamla byggnader med bara skorstenen kvar. Några byggnader var kvar och vi fick gå in en byggnad där barn och ungdomar hade bott. 700 st i en byggnad! De fick ligga i tre våningar, en direkt på tegelgolv, en mitt i mellan och en uppe vid taket. Det var ca 10 barn i en "säng". Vi såg även en damm där man lagt askan från de stora ugnarna. Man kunde se små vita bitar som troligtvis var små skelettbitar. Det kändes skönt att lämna området för det kändes som svart sorg överallt som man helst ville lämna.
Vi åt grönsaksoppa och sedan kotlett med pommes.

2014-02-03

Disco under marken och vackra Krakow

Fredag

Vi blev indelade i tre grupper. Vi besökte olika platser.
Efter lunchen åkte vi ner 320 m under marken och var på disco. De flesta dansade och hade fantastiskt roligt! Sedan in i småbussarna och tillbaka till Auchan (köpcenter på andra sidan skolan).

Lördag

Vi åkte till Krakow. Det var en mycket gammal och vacker stad. Vi gick till torget och fick en timmes fritt innan det var tid till samling. Många hann både titta på ett och annat samt shoppa. Vi begav oss till ett judisk museum. Det var mer en utställning än ett museum. Halva gruppen fick titta på utställningen och den andra halvan fick arbeta i workshops. Workshops var inte svenskarna starka sida. Polackerna var mer ivriga att redovisa än vi var. Vi åt nudelsoppa och pasta med tomatröra. Efter maten bytte vi så vi fick vara på det andra utställning/workshops. På tillbaka vägen gick vi genom de judiska kvarteren, såg slottet mm.

2014-01-29

Besök i Cieszyn och polsk debatt

Eleverna på Österslättskolan och dess äventyr i Polen fortsätter. Nedan får vi ta del av historiska händelser och kulinariska upplevelser.
Onsdag

Vandringen nerför berget var nästan lika svår som uppför! Man fick hålla koll hela tiden var man satte sina fötter eftersom det fanns stenar som rullade och gjorde att man lätt trillade. När vi kom ner från bergsvandringen åkte vi vidare till staden Cieszyn. Där lyssnade vi på en guide i en kyrka som hade anknytning till Sverige. Vi fick ju reda på att katoliker dödade protestanter när vi var på bergsvandringen. Dödandet upphörde när den svenske kungen Karl 12:e sa ifrån. Sverige och Polen har haft samma kung under denna tiden. Kyrkan byggdes för att protestanter fritt skulle kunna utöva sin religion.. Denna kyrka var enormt stor och rymde upp till 7500 personer.

Vi fick äta en tre rätters middag på ett lyxhotell och tittade på en 3D film och stadens historia. Därefter var det en timmes fri vandring med uppdrag att utföra en blyerts teckning. Väl tillbaka till skolan på kvällen var alla ganska trötta, men uppfyllda av alla de upplevelser vi fått.

Torsdag

På morgonen träffades vi i skolan och satte in våra teckningar i ramar. Tyvärr fanns det inte ramar till alla, men det blev en fin utställning. Vi konstaterade att vi såg och hade upplevt olika saker. Därefter åkte vi till biblioteket med spårvagn. Vi förväntades sitta i en debatt med den svenska ambassadören. Tyvärr så blev det ett missförstånd... för större delen av debatten hölls på polska. Det gjorde att eleverna och vi började med annat och lyssnade inte. Så vi beslutade att ha egentid i staden istället. Ibland kan fel bli rätt! Alla var ganska nöjda med att få en timme att göra vad de ville. Det blev shopping, Mc Donalds, glass mm. Alla var glada över den lediga timmen! Sedan åkte vi med spårvagn igen. Den var fullpackad med folk och det kändes inte helt säkert! Sedan ytterligare en resa med buss för att komma till restaurangen som var belägen i ett gammalt kolgruveområde. Vi fick rödbetssoppa med bröd/crossiant till förrätt. Därefter blev kyckling och potatis samt att vi fick dumplings. Det smakade bra! Fast det är delade meningar om soppan.

2013-12-05

Bergsvandring och Djävulens restaurang

Nu har Celas bloggare i form av eleverna på Österslättskolan fått nya intryck och upplevelser ihop med sina polska vänner. Följ deras resedagbok! Nu får vi veta mer om vad de fick vara med om i början av sin resa.

Måndag

Vi delades in i tre grupper och fick se olika stadsdelar av Katowice. Några fick besöka en stadsdel där man behöll små hus istället för att bygga höghusområden. Detta efter protester från omgivningen att man skulle tillvarata ta sin historiska arkitektur.

Alla grupper fick åka melex, dvs en elektrisk “turistvagn”, så på kort tid fick vi en överblick över staden.

Vi åt lunch på biografen. Det var rödbetssoppa till förrätt och dumplings till huvudrätt. Det fanns med ost, kött och spenat. Vi fick ingen dricka till, utan soppan fungerade även som dricka. Filmen vi tittade på handlade om förintelsen och hur en polsk man gömde en judisk familj.

Tisdag

Vi åkte buss till bergen och blev avsläppta vid Ustro´n. Därifrån fick vi vandra. Det var en lång vandring med kraftig uppförslutning. Vi stannade på en rastplats där protestantiska kristna hade fått gömma sig och hålla sina gudtjänster. I slutet av 1600-talet mördade katoliker protestanter trots att de båda är inom den kristna läran.

Vandrarhemmet var mycket enkelt, med flera våningssängar i varje rum. När vi lämnat våra saker gick vi och åt mat på Djävulens restaurang. Vi fick soppa till förrätt igen, och sedan fick vi en sorts raggmunk med köttgryta ovanpå. Dryck var en sorts saft med bär i. De flesta gillade maten!

På kvällen grillade vi korv och hade sångtävling mot polackerna!