Följ oss via RSS!
2012-06-14

Butlermarknadsföring - ett nytt sätt att nå kunder

Idag drunknar vi i reklam och vi blir bara irriterade av dem. Så hur ska företag locka till sig nya kunder framöver? Svaret kan väl bli butlermarknadsföring.
Nyhetsbrevet Futurewise kommer varje månad med mycket intressanta analyser och de senaste trenderna inom marknadsföring och nya medier. Denna månads brev handlar om ett nytt begrepp, nämligen Butlermarknadsföring.

Idag ser vi reklam överalt och vi blir allt mer svårflörtade och skeptiska till traditionell marknadsföring. Butlermarknadsföring innebär att företaget erbjuder attraktiva gratistjänster vid sidan av själva produkten för att skapa ern bättre kundrelation eller för att profilera sig i branscher där det är svårt att skilja mellan aktörerna. Det handlar om att erbjuda extranytta och omtanke, som en butler.

- Bilföretaget Upplands Motor funderade på vad kunderna mer kunde erbjudas under de två timmar som bilarna servades. De började med att bjuda på schyssta smörgåsar i en bistro. Det blev så populärt att de var tvungna att utöka med fler aktiviteter. Numera kan man medan bilen servas få massage, en spabehandling eller ges möjligheten att slå några golfbollar. Eller sitta och jobba i deras internetcafé för de som är lagda åt det hållet. Allt ingår i priset. 60-70 procent av kunderna väljer att vänta på plats. Resultatet blev att antalet servade bilar ökade lavinartat som en följd, från noll till 35 000 mellan 2007 och 2010. Dessutom slog deras andra verksamhet bilförsäljning också rekord.

Futurewise ger flera bra exempel på denna trend och hur den kommer att påverka marknadsföring framöver. Bra läsning för alla som vill vara ett steg före!

Prenumerera på nyhetsbrevet Futurewise.
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag e-handel marknadsföring

Licens Creative Commons Attribution-ShareAlike

0 kommentarer >>