Följ oss via RSS!
2012-06-11

Twitter - det virtuella lärarrummet

Allt fler lärare använder Twitter och Facebook för att diskutera pedagogiska frågor med lärare från andra skolor. En sådan är språkläraren Patricia Diaz.
Ett reportage hos Skolverket, Twitter är mitt utvidgade kollegium, beskriver hur lärare använder Twitter och Facebook för att diskutera pedagogik och byta erfarenheter. Patricia Diaz är engelsk- och spansklärare vid Mikael Elias Gymnasium i Stockholm och hon berättar om hur hon använder sociala medier som en del av hennes kompetensutveckling.

- Twitter är nog det verktyg jag själv använder allra mest för mina pedagogiska utbyten, säger hon. Många tror att Twitter bara handlar om korta inlägg om vad de gör och så fungerar det ju med vissa kändisars twitterflöden. Men många lärare som twittrar gör det till största delen för att kunna diskutera pedagogik.

Social medier är viktiga verktyg i hennes undervisning och egen utveckling. Många lärare är ganska ensamma i sitt ämne på den egna skolan men via grupper i Facebook eller Twitter kan man hitta många kollegor. Patricia lägger ofta ut praktiska frågor till sina nätverk och får oftast bra tips tillbaka:

- För en tid sedan undrade jag om någon hade förslag på ett chattverktyg där man kan se vem som skriver vad, eftersom mina elever efterfrågade en tydligare struktur för vår bokchatt. Då fick jag flera förslag som visade sig vara mycket användbara.

Men det kräver en del tid och möda att komma igång med sociala medier och Patricia ger rådet att starta i liten skala och testa dig fram. Följ dem du känner och se vem de i sin tur följer. Då kommer man igång. Det handlar om att se sociala medier som en självklar del av vardagen och inte något extra som bara tar tid.

Läs artikeln: Twitter är mitt utvidgade kollegium
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar e-learning skola digital kompetens sociala medier nätverk twitter

Licens Creative Commons Attribution-ShareAlike

0 kommentarer >>