Följ oss via RSS!
2012-04-14

Lokaltidningar når längre via nätet

Lokaltidningar behöver nå ut till nya målgrupper och måste integrera sociala medier i sin strategi. Det gäller att våga ta diskussion i nya arenor och vara mer personlig.
En intervju med Västerbottens Folkblads chefredaktören Daniel Nordström i Medievärlden, "Sociala medier extra viktigt för mindre tidningar", handlar om tidningens framgångsrika strategi för användning av sociala medier för att skapa kontakt med nya läsare. I Västerbotten är konkurrenten Västerbottens Kuriren ledande och VF måste hitta andra kommunikationsvägar, bland annat via Facebook och Twitter. Enligt Nordström finns det många som läser VF på Facebook:

- VK.se är extremt framgångsrik och förstavalet för de flesta i Västerbotten. Därför måste vi ha en annan strategi och använda oss mycket mer i de här kanalerna för att nå ut och marknadsföra oss. Det är till exempel ganska vanligt att folk läser VK.se på sajten och oss på Facebook.

Genom att uppmuntra alla anställda att prova sociala medier i tjänst når tidningen läsare via många olika kanaler. Journalisterna uppmanas agera professionellt på Twitter och Facebook men ska våga vara personlig och gärna diskutera med läsarna. Daniel Nordström ger i artiken ett antal goda råd om användningen av sociala medier inom tidningsbranschen, bland annat:

* Uppmuntra medarbetare att prova och vara nyfikna
* Skapa en personlig stil, gärna kryddad med lite humor
* Ha tålamod och prova flera vägar. Sociala medier kräver tid och uthållighet
* Se sociala medier som en viktig strategisk fråga
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar sociala medier media facebook strategi tidning

Licens Creative Commons Attribution-ShareAlike

0 kommentarer >>