Följ oss via RSS!
2012-03-12

Journalistik 3.0 - Medieormen ömsar skinn

Traditionell journalistik får konkurrens idag av sociala medier. TV, radio och tidningsbranschen blr allt mer kommersialiserade och frågan är vilken medielandskap som kommer att gälla framöver.
Sveriges Radio har ett mycket intressant projekt på gång, Journalistik 3.0 - Medieormen ömsar skinn. Det handlar om en webbok som tas fram som en kollaboration mellan redaktionen och läsarna i en blandning av bloggposter, diskussioner och filmer. Projektet är ett initiativ av Sveriges Radios vd Mats Svegfors och vice vd Cilla Benkö (se deras introduktionsfilm nedan).

Ett viktigt tema är var demokratin äger rum framöver. Vem står för den journalistiska kvaliteten och trovärdigheten? De etablerade kanalerna inom public service TV och radio har fortfarande stort inflytande men hotas av ökad kommersialisering och nya alternativa nyhetskanaler som Twitter, bloggar, Facebook och YouTube. Om den traditionella tidningsbranschen representerar Journalistik 1.0 och dagens mer kaotiska sociala medier är Journalistik 2.0 kan vi börja diskutera en helt ny form framöver - Journalistik 3.0.



Källa: SR

Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar nyheter projekt radio media journalistik

Licens Creative Commons Attribution-ShareAlike

0 kommentarer >>