Följ oss via RSS!
2012-01-22

"Det blåste på månen" eller "Go with the flow!"

Hösten 2001 jobbade jag halvtid på en alldeles nystartad gymnasieskola. Mycket nya spännande tankar fanns det, bland annat var skolan väldigt tidig med dator en-till-en. Det var första gången jag ställdes inför just den pedagogiska utmaningen/möjligheten. Att få arbeta med en dator per elev är fantastiskt, men man måste vara förberedd. Eleverna tyckte det var alldeles fantastiskt spännande med dator 1-1. Och allra mest spännande var LunarStorm. Minns ni LunarStorm? Alla (unga) var där och det var ett verkligt nätfenomen - ett av de första. De nyblivna gymnasieeleverna satt som fastnaglade vid sina krypin medan vi lärare stod längst fram och lockade med samhällsekonomiska diagram eller bildspel om grekisk mytologi. Det funkade väl ibland, men jag kommer ihåg känslan av maktlöshet.
Våren 2006 deltog jag i ett projekt som avsåg att ta reda på om man A) kunde ha kurser på LunarStorm och dessutom B) kunde ha kurser som byggde på samarbetslärande på LunarStorm. Det funkade över förväntan. Jag skapade ett krypin, dekorerade det fint och snyggt, skaffade vänner (hette det "vänner" på Lunar?) och gjorde i ordning klubbar för två kurser jag skulle ha som handlade om olika religioners och filosofers syn på själen. Diskussionen flödade, länkar utbyttes, tankar möttes. Det var riktigt kul och resultatet blev gott.

Här kan man förresten läsa en artikel om Lunarexperimentet och även titta på ett par korta filmade samtal mellan oss pedagoger som var inblandade i projektet.

Nu i januari 2012 kom jag av någon anledning att tänka på LunarStorm igen, och för första gången tänkte jag samtidigt på mina Lunar-erfarenheter från 2001 och 2006. När jag nu slår ihop de erfarenheterna, vill jag peka på tre saker.

1. Det kommer nya saker hela tiden. De gamla glöms bort.

2. Skolvärlden verkar ofta reagera negativt på de nya grejerna. Lämna hemma! Stäng av! Inte i klassrummet! Det här rör inte bara barn- och ungdomsskolan utan också vuxenstudier (fast det är förstås en skillnad i vilka grejer man tycker är fascinerande). Många pedagoger har svårt att hantera det nya. Jag minns Tamagotchi och hur lärare kände sig tvungna att förbjuda dem i skolan (vilket ledde till att de små "liven" var döda vid skoldagens slut). Jag minns hur poker kom och svepte genom skolmiljön med en del moralpanik i släptåg. Jag minns pokemonkort och LunarStorm och bara alldeles nyligen var det väldigt inne bland yngre barn att snurra Beyblades. Och så har vi MSN, ICQ, SMS, Myspace, Facebook... ja, listan över vad som lockat mer än bildspel om grekisk mytologi genom åren kan bli lång. :)

3. En taoist resonerar så här: om omvärldens krafter är starkare än du måste du utnyttja dem till din fördel. En taoist som ramlar i en flod (bildligt alltså) som strömmar kraftigt kämpar inte mot den strand som är närmast. Istället låter h*n floden föra honom/henne nedströms. Kanske vattnet lugnar sig? Kanske floden kröker sig och du når en strand genom att flyta med strömmen? Kanske det kommer ett träd med utskjutande grenar lite längre fram? Det lönar sig inte att köra slut på krafterna genom att försöka besegra strömmen om den är för stark. Och så tror jag att det måste fungera.

Med andra ord, hade jag kunnat prata med Mathias anno 2001, hade jag sagt åt honom att lägga materialet om grekisk mytologi i en klubb på Lunar. Bilder, länkar, texter och ett diskussionsforum på det. Allt skulle inte ha löst sig, men jag är övertygad om att det skulle ha tagits emot bra mycket bättre. Och jag tror att man kan utnyttja de flesta av de nya grejer som kommer: räkna matematik med pokemonkort, kombinera barnkunskap och Tamagotchis, studera fysik med Beyblades och ha stafettskrivning via ICQ. Och alla dessa mobiler som det tjafsats om... stäng inte av dem, utnyttja dem istället. Det är kraftfulla verktyg. Försök inte simma mot stranden om strömmen är starkare än du! Följ med strömmen och utnyttja dess kraft istället! Go with the flow!
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar folkbildning sociala medier flexibelt lärande

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>