Följ oss via RSS!
2012-01-06

Icke-kunskap, kunskap och det som finns däremellan

Jag kupade mina händer och sa: "här är icke-kunskap", och så flyttade jag händerna åt sidan en bit, kupade dem igen, och sa: "här är kunskap". Sedan frågade jag min medarbetare: "finns det något bra ord för det som ligger mittemellan?"

Hon höjde ögonbrynen, tittade på mig som om jag var dum i huvudet och svarade: "Jag förstår inte vad du menar. Vad sägs om "lärande"?"

Ah! Självklart. Det var nog det jag var ute efter. OK. Så här kommer ett blogginlägg om kunskap, icke-kunskap och det som finns däremellan, also known as lärande.
Jag har en app som heter Shazam. Det är app som på några sekunder talar om för mig vilken artist och vilken sång jag lyssnar på. Som till exempel när jag julstressade runt och fick höra en låt i ett av varuhusen som var perfekt för min jullåtsspellista på Spotify. Upp med mobilen, på med Shazam och snart hade jag gått från "icke-kunskap" till "kunskap". Smart grej!

För ett år sedan var jag på en julfest där det var en tävling i musikkunskap. Vilken musikal är den här låten hämtad från? Vilken artist har gjort den här låten mer känd? Man kan säga att Shazam - i kombination med Wikipedia och Google - came in handy även där. Man kan också säga att det inte uppskattades av alla. Ordet "fusk" nämndes.

I höstas var jag på en jobbkonferens där vi skulle ha en tävling i mat- och dryckkunskap på kvällen. Frågorna var kluriga och av karaktären "antingen-så-kan-du-eller-så-kan-du-inte". Men det finns smartphones. Det finns Wikipedia, Google, och det finns ubiquitous knowledge (som jag har bloggat om här). Min grupp i tävlingen använde dessa verktyg flitigt. Vi försökte hitta information om en druva från ett visst distrikt som gav läderfärg åt vinet. Vi hittade rätt svar på en fråga som handlade om vilken smaksättare som använts i en viss korv. För oss var det inte en fråga om ifall vi "kunde-eller-så-kunde-vi-inte". Vi lärde oss efter vägen. Vi gick från "icke kunskap" till "kunskap". Leken var - för oss - inte bara ett test på vad vi kunde när vi kom dit utan vi lärde oss faktiskt en massa också. Jag gissar att de som inte visste, gissade, och sedan fick reda på det rätta svaret under middagen tre timmar senare inte lärde sig lika mycket. Men! Tävlingsledaren uppskattade inte vår inställning till tävlingen. Det började med sneda blickar, gick via gliringar över till direkta uttalanden om fusk.

Vad är det för kunskapssyn när man blir sur av att folk försöker lära sig något de inte vet? Det är en kunskapssyn som bottnar i den gamla skolan. Det är en kunskapssyn hos en person som inte alls begriper att det mest väsentliga ofta är hur du kan ta till dig ny kunskap. Det är en kunskapssyn hos en person som helt missat de senaste årens utveckling.

Här kommer en profetia. Tittar man på TV idag bygger kunskapsprogrammen uteslutande på den kunskap deltagarna har med sig in när programmet börjar. Antingen så kan du eller så kan du inte. OK, det finns enstaka undantag. Till exempel kan man ringa en vän på "Vem vill bli miljonär?", men man får inte två minuters fri googling. Min profetia är att det inom några år kommer att komma en stor TV-satsning som handlar uteslutande om ubiquitous knowledge och hur man går från "icke kunskap" till "kunskap" så bra och tidseffektivt som möjligt. Kom ihåg var du läste det först!

Ja just det, om du undrar så vann vår grupp den där mat- och drycktävlingen. :)
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar informationssökning mobilt lärande

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>