Följ oss via RSS!
2012-01-06

Ledarskap och sociala medier - mer forskning behövs

Allt fler chefer provar sociala medier för att kommunicera både med medarbetare och med kunder. Men det saknas forskning om hur sociala medier påverkar kommunikation inom en organisation och som marknadsföringskanal utåt.
En ny artikel i Internet World, Det måste forskas mer om sociala medier, intervjuar forskaren Lena Lid Falkman vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon forskar om ledarskap och retorik med fokus på sociala medier och hon följer chefernas användning av Twitter.

- Jag analyserar vad de skriver om och hur det kan förändra kommunikationen med medarbetare, konkurrenter och även kunder. En intressant sak är gränsdragningen mellan vad som är publikt, privat och professionellt.

Hon efterlyser mer forskning som undersöker hur företagskommunikation håller på att förändras tack vare nya verktyg. Samtidigt inser hon att dagens forskning inte hinner ikapp de snabba förändringar som sker inom teknikutveckling eftersom det tar oftast upp till ett par år innan en artikel publiceras och då är slutsatserna redan föråldrade.

Hon tittar också på hur e-möten används inom organisationer och hur de kan förändra företagskulturen eftersom beslut och diskussioner kan ske utan hänsyn till fysiska möten.

Läs artikeln i Internet World.
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag forskning sociala medier e-möte

Licens Creative Commons Attribution-ShareAlike

0 kommentarer >>