Följ oss via RSS!
2011-11-29

Sociala medier öppnar nya dörrar för läraren

Sociala medier ger enorma möjligheter för läraren i sin undervisning men det gäller att använda rätt verktyg till rätt ändamål.
Så kan man summera en artikel om Fredrik Bodin, musiklärare i Tranås och Aneby i Småland, i Lärarnas Tidning, Blogg och twitter spränger gränserna. han använder Facebook, Twitter och bloggar för att skapa dialog med både elever och kollegor. Han startade försiktigt och har provat sig fram med olika verktyg. Nu är sociala medier en integrerad del av hans undervisning.

– Det började med att jag startade en blogg om skolfrågor i maj 2010, Swing it Magistern. Den fungerade som ett slags utlopp för mina funderingar om jobbet och skolan. Som ett sätt att sortera tankarna i skallen, kan man säga, och få igång ett samtal med kollegorna om lärarlivet.

En blogg till, för eleverna, kändes naturligt. Fredrik undervisar i elgitarr och bas sedan 2002 och har därför startat Gurabloggen, som ska bli ett forum för utlärning. När eleverna kommer hem kan de ta del av länkar till saker som dykt upp under lektionen, som exempelvis att gå in på Spotify och lyssna på en viss musiker.

– Jag ville komma utanför gränsen för de vanliga tjugominuterslektionerna. Eleverna kan enkelt ställa frågor och snabbt få svar om övningar och ackord. Jag har inte hållit på så länge men hittills har det varit mycket positiv respons.

En viktig detalj som han betonar är att skilja mellan lärarrollen och fritiden. Därför har han två Facebookkonton och olika bloggar. Det gäller att vara tydlig med hur man tänker använda varje verktyg och mot vilken målgrupp.

Läs artikeln i Lärarnas Nyheter.

Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar skola blogg digital kompetens sociala medier twitter facebook

Licens Creative Commons Attribution-ShareAlike

0 kommentarer >>