Följ oss via RSS!
2011-10-15

Ojämn utveckling av e-tjänster bland kommuner

Över 80% av landets kommuner erbjuder e-tjänster men fördelningen är ojämn. Många mindre kommuner har svårt att hänga med i utvecklingen menar en ny kartläggning.
SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) har nyligen genomfört en kartläggning av e-förvaltning och e-tjänster bland landets kommuner se artikeln E-samhället ojämnt fördelat. E-förvaltning handlar om att använda IT för att effektivisera interna processer och förvaltning medan e-tjänster är tjänster som erbjuds kommunens invånare via nätet.

Många kommuner har kommit långt med digitalisering, fränst de stora kommunerna, och många prioritera e-tjänster som ett sätt att öka servicegraden mot både företag och privatpersoner. Men en oroande trend är att de mindre kommunerna halkar efter, oftast på grund av ekonomiska begränsningar.

Enligt Gunilla Glasare, avdelningschef på SKL:
– Enkäten visar att över 80 procent av kommunerna erbjuder e-tjänster, vilket är en bra siffra. Samtidigt är det tydligt att små kommuner har svårt att på egen hand möta de krav som en utvecklad e-förvaltning ställer.

En möjlig lösning är mer samarbete mellan kommunerna så att ingen behöver återuppfinna hjulet och man kan dra nytta av andras erfarenheter.

Ladda ner rapporten E-förvaltning och e-tjänster i Sveriges kommuner 2011

Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar kommun rapport e-government

Licens Creative Commons Attribution-ShareAlike

0 kommentarer >>