Följ oss via RSS!
2011-09-29

Big pack-lock, banankartonger och Ikea-kassar

Jag vet inte om det finns en term för det här jag fiskar efter, så jag försöker förklara från grunden. Ni vet det här med att väldigt många människor bär sin tvätt i IKEA-kassar? IKEA gjorde kassar avsedda att bära varor i varuhusen. Men folk använde alltså produkten till något annat än det avsedda. Ett annat exempel på det här jag vill prata om är Big pack-lock. För tiotalet år sedan cyklade jag en del mountain bike. Ett problem då är att om man saknar stänkskärm på bakhjulet så blir man lerig på ryggen. Det löste många - inklusive jag - genom att klippa Big pack-lock i lämplig storlek (man använde oftast ungefär den mittersta tredjedelen) och tejpa fast det. Det är inte alltid som människor använder saker enbart som det var tänkt.

Ett till exempel: vem har inte någon gång flyttat med hjälp av banankartonger? Vi har behov, men inte en optimal lösning och så tar vi något som är rätt bra som vi har i närheten och använder det istället. Och så är det med nätet och datoranvändandet också.
Här kommer några exempel på sådant:

Jag vet människor som planerar löprundor genom att sitta och måtta med linjal (eller fingrarna) mot Google maps på datorskärmen. Så sent som för en månad sedan använde jag programmet Anteckningar för att redigera html-kod, och det vet jag att många med mig gör. Många unga använder mobilkameran som fickspegel. Ska två eller flera människor stämma möte är det inte ovanligt att många mail går runt med förslag innan man till slut hittar en tid då alla kan. Jag känner flera stycken som - om de arbetar på olika datorer - mailar filer till sig själv för att på så sätt kunna öppna dem från alla datorerna. Och hur gör man när man skriver ett blogginlägg, en artikel eller kanske en uppgift i skolan som kräver ett minimiantal ord? Många räknar nog orden "för hand". Många pedagoger jag känner frågar "hur hittar man nytt material, nya funktioner, nya bra grejer?" och de förlitar sig helt på att sitta och googla "engelska+lektion+skola" eller vad det nu kan vara. Banankartonger!

Några till exempel kör vi: samma människor som tenderar att maila filer till sig själv har problem att komma åt sina Internetbokmärken eftersom "de finns på den andra datorn". Det löser de genom att antingen maila länkar till sig själv eller kopiera bookmarks-mappen och ta med sig den till den andra datorn på USB-sticka. Om man vill ha koll på inköp, bankbetalningar och annat (och det vill man ju) är det många som tar en skärmdump (print screen) för att sedan spara i ett worddokument. Om man vill veta en exakt färg i en bild så gör en del skärmdumpar och öppnar den i ett bildbehandlingsprogram. IKEA-kassar!

Jag har inte bättre alternativ till alla de här ovan uppräknade exemplen, men om du mäter löpsträckor med linjal inför joggingrundan, kolla här, och om du skickar filer och länkar via mail till dig själv, använd istället Dropbox (filer), Pearltrees och Diigo (länkar). Om du har problem som pedagog att hitta nytt material, följ en pedagogiskt inriktad grupp på Diigo och missa inte att kolla in StumbleUpon eller Pearltrees. Det finns ordräknare på nätet och för de som skärmdumpar och wordsparar - kolla in bra skärmdumpningsprogram som Ultrasnap eller Jing. Nuförtiden finns dessutom ofta ett inbyggt skärmdumpningsprogram med bland de förinstallerade programmen på en nyköpt dator. Om du redigerar HTML-kod i Anteckningar, ta Notepad++ istället! Och just ja, om du stämmer möte via mail - byt upp dig till Doodle.

Tänk efter! Vad använder du för nät- och datorlösningar som egentligen inte är optimala? Ikea-kassar är bra, men visst skär handtagen in i axeln då kassen är full med tvätt? Banankartonger i all ära, men botten går väldigt lätt ur. Och Big pack-lock är fula när man har lagt ned så mycket pengar på en fin cykel. Så utrymme för förbättringar finns! Och visst borde någon någonstans ha hittat ett bättre alternativ som finns någonstans på nätet väntande på dig?

Ut och googla! Nöj dig inte med digitala banankartonger!
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar digital kompetens internet

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>