Följ oss via RSS!
2011-09-26

- När det omöjliga blir möjligt…

Pappa & Mamma har ni koll på typ alla tunnlar som de grävt? Ni vet , Gaddafi? Fatta vilket system och vilket arbete. Under en hel stad liksom…och vet ni mer…
15 minuter senare sitter jag och min goa fru Jenny och bara stirrar. Vi har fått en föreläsning av vår 12 åriga son sällan skådad. Han berättar inlevelsefullt, detaljerat och framför allt engagerat.
Vi vet att vår son är grymt nyfiken och hans koll på idrottsnyheter är nästan manisk. Men detta?
Jag frågade direkt om de hade haft detta som specialarbete i skolan eller så. Men han svarade då att detta hade de inte snackat om alls i skolan, vilket han tyckte var ganska så märkligt. Han hade mest hängt på mobilen. Kollat olika sidor och letat och så….du vet:-)
Tänk va kul det är när man hittar sin inre egna motivation och lust att lära. Tänk vad underbart det måste vara när man som individ kan ha tillgång till teknik som möjliggör detta forskande, näst intill gränslöst. Som att gå runt med 100 000 böcker i fickan, 1000 tals andra människor med samma intressen, media som hjälper dig på olika språk och visningsätt.
Tänk va kul nu när skolor får tillgång till denna teknik på bredfront och möjliggör lusten att lära på helt nya sätt. Tekniken ersätter inte, den möjliggör saker som hittills varit omöjliga.
Nu gäller det bara för skolan att våga vara så öppen som det krävs för att skapa nya sätt för lärande, testa och experimentera sig fram. Låta elevers lust och egna fantasi integreras på allvar i lärandet. Hitta lärarens framtida roll och viktighet.
För vem vet vad som är viktigt att lära och kunna om 25 år då dessa elever ska jobba som beslutsfattare. Då säkert hälften har jobb som ännu inte finns. Det viktigaste är nog att dessa små människor, dessa små entreprenörer (se bild) idag just drivs av lust, lust till livet och lust kring att lära.

Vår bästa tid är nu
Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar skola lärande barn

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>