Följ oss via RSS!
2011-08-23

(Nästan) Allestädes närvarande kunskap

Så har ytterligare en sommar lagts till handlingarna. Min semester präglades av bad, grill, lek och stoj, mat och umgänge med goda vänner, en del försök till snickeri och annat som hör den kreativa sidan till. Sist men inte minst så präglades sommaren av ouppkoppling. Jag är - normalt sett - en väldigt online person, men på somrarna tvingas jag stänga ned på grund av dålig täckning. Och det är faktiskt rätt skönt att inte slå på datorn (jag lånade en ett par gånger för att betala räkningar). Jag saknar inte min dator alls på somrarna.

Men det är en sak jag saknar svårt - ubiquitous knowledge via mobiltelefonen.
Ubiquitous knowledge (eller det närbesläktade "ubiquitous learning") är ett begrepp som jag stötte på för första gången för knappa tio år sedan. Då talade man om "allestädes närvarande kunskap" - som det klumpiga svenska begreppet lyder - som en framtidsprofetia. "Tänk en dag i framtiden då man har tillgång till fakta i ett visst ämne var man än befinner sig! Bara att plocka fram mobilen!" Och där är vi idag. Om man har bra teknik, och kunskap att utnyttja den, har man en allestädes närvarande kunskap.

Tre små historier om mig och ubiquitous knowledge:

1 - Min första upplevelse av detta i praktiken var för fem-sex år sedan när min fru satt och diskuterade koldioxidutsläpp i telefonen med en vän. Vännen var mer insatt i frågan och diskussionen lutade åt hans fördel. Jag satt bredvid min fru, som körde bil, och provade att surfa lite på min nya mobil för att lägga bränsle på diskussionsbrasan. Det jag hittade var helt i linje med min frus argument, så jag delgav henne mina fynd och diskussionen svängde. Jag hittade mer och mer fakta som stödde hennes åsikter och till slut var hon (i alla fall i min mening) odiskutabel diskussionssegrare. Själv fick jag mig en aha-upplevelse. Jag insåg att diskussioner inte längre behöver vinnas av den som på förhand är mest påläst, utan den kan (med rätt teknik och förmåga att använda den) lika gärna vinnas av dem som förmår att använda sig av den allestädes närvarande kunskapen.

2 - Häromdagen var vi på middag hos en grannfamilj. Jag och värdinnan hade olika uppfattningar om vilket som var Sveriges vanligaste kvinnonamn. "Maria", sa jag. "Elisabet", sa hon. "Nä, det är Maria", sa jag. "Jag läste en text där det stod Elisabet", sa hon. Då såg jag - till min förtjusning - äldsta dottern i värdfamiljen. Hon hade direkt halat upp sin smartphone och satt nu och surfade. Efter en stund fick vi reda på att jag hade rätt. :) Så stod det på SCB:s hemsida. För den här unga damen är inte ubiquitous knowledge en framtidsprofetia och naturligtvis reflekterar hon inte ens att det är ett nytt beteende hon och (får man anta) hennes kompisar har. De bara gör. Har man olika uppfattningar eller om det är något man inte vet, så försöker man - omgående samt här och nu - ta reda på mer om ämnet.

3 - Och det är alltså ubiquitous knowledge jag saknar under sommaren på grund av den risiga täckningen. Jag vill inte vänta till nyheterna för att få reda på morgondagens väder. Jag vill ha min prognos nu! Jag vill inte stå ovetande kring frågor som hur man bäst byxar en torsk, tillreder kyckling szechuan, hur man får bort fläckar av blåbär eller när museet öppnar imorgon. Jag vill inte behöva vänta tills nästa gång jag kommer till en plats med OK täckning.

Ubiquitous knowledge är här för att stanna och vi har bara sett början. Hur det kommer att påverka vår kunskap, våra diskussioner, vår fritid, vårt arbetsliv och utbildningssituationer i framtiden (tänk er 25 stycken ubiquitous learners i en klassrumsdiskussion :) vet vi förstås inte, men att det kommer att påverka är ett som är säkert.
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar internet mobilt lärande

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>