Följ oss via RSS!
2011-06-13

Ordning och reda, magont på Fredag!

Debatten om ordningsbetyg dyker upp igen.
I veckan som gick så skapades en spännande diskussionstråd i FaceBook forumet Förändra Skolsverige, ett forum jag varmt vill tipsa om gällande morgondagens skola. I tråden så var en artikel publicerad som handlade om att 6 utav 10 lärare ville föra in ordningsbetyg i skolan, läs mer här.

Många tankar blev det. Och jag själv skakades om ordentligt. För mig blir följande sex frågor viktiga att kunna besvara:

1. Varför ska vi ha ordningsbetyg?
2. Vad är ordning?
3. Vad är oordning?
4. Kan vuxna uppleva ordning på olika sätt? För mig hade säkert oordning varit mer värt än ordning, beroende på hur vi ser det och hur bedömer vi detta sedan kopplat till ett poängsystem som betyg?
5. Är detta bara ett sätt för lärare som inte lyckas få klassen dit den vill att med mer eller mindre krav och hot be om lydnad men utan tanke på lärande?
6. Fråga 1 är viktigast!

För mig är denna debatt jätteviktig om vi tänker framåt och om morgondagens lärande.

Denna fråga är ytterst viktig om vi ser till Sveriges rike och vår gemensamma och även politiska vision om vad vi ska med skolan till och hur den bör utvecklas i takt med att världen krymper och digitaliseras. Hur Internet har öppnat upp helt nya vägar för att lära, att skapa lust och nya sätt att arbeta. Självklart kommer det att krävas nya metoder och synsätt från skolan och elevernas håll, men att år 2011 behöva läsa att en majoritet vill införa ordningsbetyg i skolan talar för mig mycket mer om ett eller flera steg bakåt än framåt. (har för mig att min pappa någon gång har berättat hur de hade just omdöme i uppförande, vilket talar sitt tydliga språk).

Vill avsluta med en härlig mening jag läste i veckan:
"Att skylla på elever att de är tråkiga är detsamma som att skälla ut hammaren efter det att du slagit dig själv på tummen".

Lev Väl
Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar politiker skola

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>