Följ oss via RSS!
2011-06-01

Sova bör man

Igår köpte jag en liten bärbar spelkonsol till en av mina döttrar. Allt var nytt för henne, menyerna, spelens funktion och mål, volym- och on-knapp. Rubbet var okänd mark som behövde läras in. På natten vaknade jag av att hon talade i sömnen: "...nej, jag måste trycka på A"... och en kvart-halvtimme senare: "...man måste släppa knappen rätt för att bollen ska gå rakt". Så där höll det på ganska länge.
Det fick mig att minnas en dokumentär jag såg för något år sedan som handlade om sömn och lärande. Hade jag kommit ihåg kanal och vad programmet hette så hade jag sagt det nu. Men ni får tro mig på mina ord. Om det är någon som vet vilket program jag skriver om nedan får ni gärna skriva det i en kommentar.

Dokumentären skildrade ett experiment där man lät vuxna prova ett arkadspel. De ställde sig i en slalomattrapp och fick träna intensivt. Resultaten - hur snabbt de åkte och hur många portar som gränslades - dokumenterades och man fick ett tydligt värde på var de låg i sin inlärning vid dagens slut. Dags för sömn! I sömnen kunde man se att de drömde om spelet. Fråga mig inte hur, men kanske det handlade om vilka delar av hjärnan som var aktiva. Det första man gjorde dagen efter var att ställa försökspersonerna i arkadspelet igen. Och nu visade det sig att de inte bara, med hjälp av sömnen, hade befäst sina inlärda kunskaper från gårdagen. De hade utvecklats och var bättre på slalomspelet på morgonen än de hade varit på kvällen dagen innan.

Naturligtvis gäller den här sömn-inlärning-ekvationen allt lärande, men det är mer mätbart då det gäller spel. Sömn gör inte bara att vi konserverar och lagrar kunskapen, utan att vi utvecklar den. Vi blir bättre på det vi intensivt håller att lära oss genom att sova.

Man kan se det här som ytterligare ett argument för flexibelt lärande och distanskurser. Får människor sova gott, och kanske slipper tvingas upp på tider som inte passar, lär man sig bättre. Det flexibla lärandet ger också människor ökade möjligheter att intensivt satsa på en viss inlärning, till exempel det man som individ eller grupp tycker känns intressant eller svårt. Intensiteten i inlärandet och intresset för det som ska läras in är säkerligen väsentligt för att man - undermedvetet - ska tycka att det är värt att ta upp det igen då man sover.
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar e-learning forskning folkbildning spel studieteknik

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

1 kommentar v

I skolan

Inte helt fel då att sova på lektionerna :-).

Skämt åsido - intressant redogörelse. Tänktr på att på många datorer - servrar - får man vänta kanske till nästa dag på att nyinlagda data ska indexeras innan de dyker upp i sökfunktionen
2011-06-01, 19.50 av Lars-Göran