Följ oss via RSS!
2011-05-19

Passande verktyg till passande pedagogik?

Näst intill varje vecka får jag höra en sådan där liten rolig solskenshistoria om hur barn har dragit med fingrarna på tv:n hemma och undrat varför man inte kan flytta grejer i Bolibompa, eller barn som vrider pappersfoton upp och ner och tror att något är trasigt pga av att inte bilden vrids (iphone syndrom). Jag får också otaliga tips om nya appar som sprids just till barn av olika karaktär (exempel), barn som går i särskola, barn med handikapp, matte-intresserade barn, barn, barn…
Och självklart, de är ju födda rakt in i det så det är ju inte konstigt att de kan när man som 4 åring idag har tillbringat halva sin livstid framför pekskärmar och ett internet.

Och så är det då dags för alla pedagoger, föräldrar och lärare att ”levla” upp. Vi vill och ska ju möta barn i deras lust av skapande och kreativitet. Och när de digitala medierna är så pass naturliga så måste vi ju även möta de där. Men min fråga blir då:
- Har vi de verktyg som passar in i dagens samhälle på våra förskolor och fritidshem?

Har vi verktyg för de minsta?
Självklart menar jag inte att ersätta målarpenslar, kritor, pappersfigurer, löv eller böcker om någon pedagog blir orolig i detta läge. Men självklart MÅSTE väl även våra institutioner uppgraderas för att passa barns skapande och utveckling? Många barn har inte förmånen att ha denna teknik hemma och avsett om de har det så ska de väl inte behöva vara utan verktyg under tiden då de befinner sig inom institutionernas ramar?

Med detta inlägg skulle jag vilja veta hur det ser ut i de verksamheter som arbetar med barn i förskolan? Hur ser er verktygslåda ut för mötet med barns lust och skapande här och nu.

Har ni optimal teknik som stöder er? Ni borde ha det?

Kram/Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar skola lek digital kompetens pedagogik barn förskola

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>