Följ oss via RSS!
2011-05-13

Varför misslyckas ditt företag på Facebook?

Det verkar som att alla företag försöker etablera sig på Facebook men långt ifrån alla lyckas med satsningen. Visst är det gratis och väldigt enkelt att komma igång men det krävs en hel del tid och möda för att kunna lyckas marknadsföra sig på Facebook.
Magnus Brynestam har skrivit en mycket intressant artikel på Webbstrategernas blogg, Därför misslyckas ditt företag på Facebook. Mycket handlar om fel förväntningar hos företagare; att man kan bli känd över en natt eller att man har lyckats för att många "gillar" ditt företag. Så enkelt är det tyvärr inte menar Magnus.

Enligt en studie misslyckas 90% av alla företag som annonserar via Facebook. Man ska inte se den som en ren säljkanal eller annonsplats. Här skapar man relationer och det är viktigast att skapa förtroende och ge mervärde för dina "vänner". De flesta som gillar ditt företag på Facebook gör inte mycket mer och det är då viktigt att komma med intressanta kommentarer, nyttiga länkar och relationsskapande inlägg för att få vännerna att återvända. Ren marknadsföring ger sällan effekt.

- Facebook är ett utomordentligt och kostnadseffektivt sätt att skilja ditt företag från mängden. Du kan definitivt använda Facebook för att lyckas med ditt företags rekrytering, kundservice eller försäljning. Men här kan du också bevisa varför ditt företag är speciellt. Och du kan bevisa det i allt som sker. I dina kommentarer som svar på kundernas frågor. I dina bilder som du lägger upp. I frågor som ditt företag brinner för o.s.v. Är ditt företags framgångsrika hemlighet att värna mest om miljön – så visa det då. I allt. Lev ditt varumärke!

Vill du veta mer om detta kommer Magnus att leda ett seminarium 9 juni om hur man lyckas skapa affärsnytta på Facebook. Seminariet hålls i Sölvesborg men kommer dessutom att sändas via webben. Läs mer.


Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag e-handel sociala medier marknadsföring facebook

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>