Följ oss via RSS!
2011-05-11

Framtidens pedagog startar inifrån

Har senaste tiden haft äran att vara ute en hel del och träffat lärare runt om i landet. Många av mötena har handlat om digitaliseringen i skolan och även begreppet entreprenöriellt lärande.
En fantastisk rektor sa till mig senast i går att just ”en till en” strategierna och digitaliseringen just nu är helt klart den största förändring skolan stått inför genom alla tider. Och då är det ju självklart att människor mår olika i denna gigantiska förändring. Många kunskaper, svar och metoder ifrågasätts och nya möjligheter uppstår. Men någonstans börjar resan i dig själv. Jag vill påstå att om du som vuxen ska möta barn och ungdomar idag och försöka uppmuntra dessa till entreprenörskap, kreativitet, mod att våga ta ut svängarna, så måste även DU undersöka de förmågorna och krafterna i dig själv. Det går inte att be eleverna sjunga ”Den blomstertid nu kommer”, svara lille Pelle som tycker att han inte kan sjunga, att ALLA kan sjunga…men sedan inte sjunga själv.

- Nä fröken kan INTE sjunga!!

Vi måste alltså våga vara förebilder i oss själva och ut till våra unga.
Och detta är något helt annat än lite kompetensutveckling en torsdagseftermiddag, ett ITIS projekt, lite datakörkort. En lärare uttryckte det väldigt vackert i Mölndal, hon sa något i stil med:

- Vi borde få kompetensutveckling just inom de mjuka delarna, den personliga utvecklingen, självkänsla, som kan lotsa mig själv i förändring.

Jag är helt övertygad att vissa beslutsfattare, politiker etc skulle klassa detta som flum. Men i så fall är det precis det vi behöver enligt mig. MORE FLUM TO THE PEOPLE! Oavsett hur mycket kompetens, kunskap, teknik, pedagogik vi fyller på en människa som i sig själv inte mår bra eller är redo för förändring är ju egentligen meningslös. (lite hårddraget men ändå.) Men jag kan ju pimpa en bil, tvätta den, bygga in mega stereo, navigator, leopardklädsel, waunderbaum, fylla den med bensin, men så länge den inte startar för att den inte har någon motor, spela det föga roll.
Så för mig börjar framtidens pedagog inifrån.

Sedan måste jag delge några meningar en god vän till mig sa. Något i stil med:
- Den nya tekniken ersätter inte gamla verktyg. Den nya tekniken möjliggör nya sätt att arbeta och utforska lärande.

Och, skulle jag vilja tillägga. Den nya tekniken ligger helt i linje med samhällsutvecklingen i stort och är helt naturlig och ett måste för våra barn, så varför kränga till det :-)

Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar skola digital kompetens pedagogik barn

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

3 kommentarer v

Självkänsla eller Inre osäkerhet och rädsla

För mig är valet lätt, självkänsla ger utrymme för omtanke och kärlek både till mig själv och mina medmänniskor. Inre osäkerhet och rädsla skapar bidrar likt den inre otryggheten och kampen om att få vara någon, konkurrens och avståndstagande i det yttre.

Mickes beskrivning är den bästa jag läst inte bara nu utan någonsin. Den här "uppgiften" inom ramen för det som jag förstår som "skolning" och "utbildning" eller "tillvaratagande" och "bildning" samt miljö skulle jag vilja att begreppet "skola" står för - att gödsla självkänsla, självglädje och självstolthet i sina naturliga och fria former.

Tack Micke - jag känner lycka .... Anneli
2011-05-11, 10.53 av Anneli

Tack Anneli!

Tack för din fina kommentar!
2011-05-11, 11.01 av Micke

Vad är flum?

Alla vi som jobbar med kreativ estetik i någon form vet att, den enda vägen till uttryck och inte minst entreprenörskap är fantasi. Jobbar man med människorsförmåga att kunna sätta in sig själv eller det de sysslar med i nya och okända situationer kommer ofta nya uppfinningar eller inovationer av sig själv. Detta är inte flummigt!
Moroten i livet bör inte vara att slippa få straff, utan istället att få uppmuntran för det man gör bra.
Öva på det du är bra på, för de tillhör din personlighet. Natuligtvis ska man öva annat också för att hitta nya vägar.
Inget flum.
2011-05-12, 14.27 av Castell