Följ oss via RSS!
2011-04-12

Lunchseminarium om studieteknik

Den 12 april hölls ett intressant lunchseminarium om studieteknik vid Blekinge Tekniska Högskola. Föreläsaren var Björn Liljeqvist från KTH och förutom alla som deltog på plats fanns det fler som var med via webbsändning.
Seminariet var ett samarbete mellan CELA och BTH, se vår tidigare artikel om seminariet.

Björn berättade om sin syn på studieteknik och menade att nyckeln till bättre genomströmning på kurser var just bättre studieteknik. Skillnaden i studenternas prestation beror på hur de studerar. Många lägger mycket tid på att råplugga men utan en bra strategi går all energi till spillo.

En bra student lägger ner tid före lektionen på att läsa lite bakgrund och bekanta sig med ämnet. Då blir inte hon/han överraskad av det som läraren tar upp. Under lektionen anteckningar man förstås men den stora skillnaden sker efter lektionen. En bra student tar tid direkt efter lektionen för att smälta anteckningar och reflektera. Gör man inte det, menar Björn, så glömmer man väldigt fort.

Ytterligare ett bra tips var att skriva en studiedagbok, antingen handskriven men gärna som blogg. Ett av de bästa sätt att förstå en artikel eller lektion är att sammanfatta den och om du lägger tid varje dag på att sammanfatta det du har läst och diskuterat har du en riktigt bra grund att stå på.

Se inspelningen

Se även en samling filmer om studieteknik som Björn har spelat in på KTH Play.

Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar lärande student studieteknik

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>