Följ oss via RSS!
2011-04-11

Rusta er för strid, nu kommer datorerna

”Jag kunde känna hur mina händer skakade en aning och hur svetten sakta bröt ut i min panna. Nu var det på riktigt, nu skulle vi se om alla de tankar och strategier vi hade tänkt ut senaste året, om de verkligen funkade i praktiken. Hade vi tänkt igenom detta tillräckligt. Skulle det bli kaos? Skulle våldet nå nya höjder? Hur skulle vi få kontrollen över de hot vi stog inför, trakasserier, mobbing, hot, våld etc. Jag höjde blicken en aning och tittade ut över slagfältet. Plötsligt vaknade jag till av att Lisa frågade mig när vi skulle börja!” Det är måndag i dag, första dagen i veckan och första dagen då varje unge i klassen fick sin dator”
Denna lilla text är bara ett litet skämt. Men den är ändå skapad ur en känsla jag fick för ett tag sedan då jag träffade en lärare som berättade med lust just kring hur man snart skulle få en dator till varje elev.

Det som jag då förvånades över var att de flesta av lärarens tankar och skolan i stort handlade just om hur man skulle kunna kontrollera det där hemska. Oron just för mobbingen, att man skulle skriva fula saker på Facebook osv.
Jag frågade hur de löste det idag utan datorer, men jag kände att den frågan fick liksom inte fäste.

Jag tror att många skolor känner samma sak just nu och där man investerar mängder av resurser, föreläsare och expertis just kring dessa frågor. Det är ju i och för sig fantastiskt….MEN…

Det jag ser som den stora utmaningen och möjligheten med dessa datorer, Internet och nätverkandet är ju själva hela skolans förändring, pedagogiken, lärandet, elevernas deltagande osv. Det är väl detta som måste vara det primära. Mobbing finns ju överallt och måste naturligtvis arbetas med, men det är ju liksom inte skolans primära huvuduppgift tänker jag. Och när nu informationen och kommunikationen digitaliseras och vi utrustas med verktyg som är anpassade just för detta då är det väl mer frågan kring skolan i stort som borde ifrågasättas om HUR man ska utvecklas i sin roll som exempelvis pedagog och i lärande miljö.

Jag träffar skolor som verkligen fokuserar på just detta och jag tror att de även kommer att på ett bättre sätt även fixa frågorna kring värdegrunder, kränkningar etc. för de gör arbetet från grunden på något sätt.

Så min fråga blir egentligen hur kan vi utifrån dagens förutsättningar skapa världens roligaste miljö för lärande, dit barnen springer 05.00 på morgonen och skriker …SLÄPP IN OSS!!! (Om det nu är in i byggnaden de ska överhuvudtaget?)

Hur ska vi göra när datorerna hjälper oss att än tydligare se att kunskapen är större utanför våra byggnader än innanför.
Detta är frågor vi borde lägga den största energin på just nu….

Kram
Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar skola lärande digital kompetens pedagogik barn data

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>