Följ oss via RSS!
2011-04-06

Var man är och vad man gör och så procent på det

Jag har sedan ett år tillbaka roat mig med två tjänster som heter Gowalla och Foursquare. Wikipedia beskriver sådana tjänster som "location-based social networks".

Det funkar så att man har en app på mobilen och "checkar in" på platser som man befinner sig på, till exempel en restaurang, tågstation eller arbetsplatsen. Finns inte platserna som man vill checka in på så skapar man dem. Man kan ladda upp eller titta på bilder som andra har tagit och läsa eller ge tips om platserna (t.ex. "god mat", eller "prova utsikten på våning 34").
Man ser var andra befinner sig och därför lättare kan ta en spontanfika med en kompis eller så. Man får belöningar i form av olika utmärkelser och det finns leaderboards (Gowalla) och mayorships (Foursquare) där man tävlar med sig själv och andra om exempelvis att samla poäng.

Till incheckningarna finns en möjlighet att kommentera med max 140 tecken. Man kan koppla ihop incheckningarna med Facebook och Twitter och på så vis visa än fler var man är och vad man gör där (och på tal om Facebook så har man där nyligen lanserat en liknande tjänst, fast lite mer "light version").

Vad är poängen med det här då?
Fram tills nyligen har det varit något som jag sysslat med främst för att jag är road av nya saker, och delvis för att jag tror att det är något som kommer och att det därför är värt att hålla ögonen på. Att det gett ett mervärde åt statusuppdateringar på exempelvis Facebook har spelat in också.

Men för några veckor sedan blev det mer än bara något lite småroligt. Jag checkade in på en korvmoj i södra Uppsala då jag såg att det fanns något nytt. Om jag åkte några mil söderut, till Stockholms norra förorter, och checkade in på en viss sängaffär skulle jag få 25% rabatt!
"Bara en tidsfråga innan det kommer till affärer som inte ligger flera mil bort", tänkte jag.

Och det var just en tidsfråga. Igår loggade jag nämligen in på centralstationen i Uppsala, och fick ett meddelande om att en klädkedja i närheten erbjöd mig 20% rabatt på underkläder om jag checkade in hos dem.

Jag kände mig tvingad att prova, så jag gick dit, la upp lite varor på disken, visade upp min incheckade mobil för kassören och fick min rabatt! Dessutom stod det på min mobil att om jag är "mayor" på den här affären vid månadsskiftet så kommer jag att få ett presentkort på en hundralapp.
Det här är något som kommer att komma allt mer. Det är jag övertygad om.

Fördelen för affärerna är att de slipper skicka ut pappersrabatter och - inte minst - att de får gratis reklam när folk ser att jag utnyttjar en rabatt eller checkar in på en viss affär. Dessutom betalar man redan nu en rad saker med mobilen, och av allt att döma kommer mobilen i än högre grad att bli vår plånbok.

Spännande? Jajamensan!

Storebror ser dig-varning? Ja, lite kanske.

Kommer sådana här "location-based social networks" att spela någon roll för bildning, utbildning, folkbildning, kurser och skolor i framtiden? Ja, möjligen. Men det tänkte jag spekulera kring i ett senare blogginlägg.
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar vuxenutbildning folkbildning community gps

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>