Följ oss via RSS!
2011-03-21

Förstärkt verklighet i reklamsyfte

Förstärkt verklighet (eller engelska Augmented Reality, AR) betyder att när du ser på din omgivning genom din mobil ser du även länkar till mer information på nätet. Tekniken används redan för turistinformation, spel och reklam.
En artikel av Michaela Schmied på sajten Media Evolution (Augmented reality och reklam) beskriver hur AR används idag av företag i reklamsyfte. Hon ger flera exempel på hur företag har börjat använda AR i sin marknadsföring och menar att samma regler gäller här som i all reklam; att reklam ska helst vara relevant, önskad och inte påträngande.

- Som koncept är Augmented Reality kraftfullt och väldigt användbart. Det kan användas i spel, utbildning, handel, information, för beskrivningar och till sist alldeles ypperligt i marknadsföring. Det finns oändliga tillämpningssätt för denna typen av förstärkt verklighet, men det finns också också oändligt med alternativa presentationstyper. Det gäller bara att välja rätt tillfälle för Augmented Reality – precis som men andra presentationsformer.

För flera exempel på hur AR används idag titta gärna på filmen till höger.
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag 3D e-handel IKT mobil

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>