Följ oss via RSS!
2011-03-19

Sociala medier skapar engagemang

Stena Line har satsat stort på sociala medier det senaste året. Resultatet är svårt att mäta i pengar men de ser att det leder till ett ökat engagemang bland kunderna och en bredare kontaktyta.
En artikel i Computer Sweden, Stena Line tar ut kursen på nätet, skriver om Stena Lines satsning på sociala medier, i synnerhet Facebook. Ronja Gustavsson, social webbstrateg på Stena Line, menar att även om det är svårt att få mätbara ekonomiska resultat kan man mäta effekten genom att räkna hur många som deltar i diskussionerna i Facebook. Det gäller att man i förväg bestämmer sig vad man vill uppnå med att vara på Facebook och mäta utifrån det.

– Pratfaktorn, det vill säga hur mycket folk pratar med oss, är det viktigaste måttet och det är därför vi måste lyfta den. Vi mäter också vilka ämnen som diskuteras mest och om de som deltagit varit positiva, negativa eller neutrala.

Stena Lines målgrupp finns definitivt på Facebook menar Ronja eftersom mätningar visar att det är främst kunder mellan 35 och 44 som är aktiva där. Flera kampanjer i Facebook har skapat stora diskussioner och man får in många praktiska förslag från kunder den vägen.

Läs artikeln i Computer Sweden.
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag e-handel sociala medier marknadsföring

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>