Följ oss via RSS!
2011-03-18

I går skapades nya lektioner i Finland…

I går hade jag möjligheten att föreläsa på DUA (länk: www.dua.fi) i Helsingfors. Väldigt kul på alla vis.
Senare på kvällen på hotellrummet så skapade jag ca 3 nya lektioner i lärande tillsammans med mina barn. Övningar och kunskapande som borde vara naturliga inslag i dagens skola, eller är de redan det. Kanske jag som bara tror…
Här kommer mina beskrivningar kring dessa spontana lektioner…
1. Upprätta distans kommunikation i grupp och utveckla kommunikation på olika språk.

Jag och barnen upprättade snabbt en kontaktyta via Skype. Vi valde att chatta i textform först, på Finska! Självklart, är pappa i Finland så kör vi Finska. Jag skrev olika meningar till de och så fick de via nätet översätta och kommunicera tillbaka. Jag fick genast tankar om att ta ett helt annat språk för att se om de även med hjälp av varandra kunde klura ut vilket språk det var och sedan kommunicera med mig via exempelvis albanska, grekiska, japanska etc.
Kul!!

Denna lektion ger mig omedelbart insikten om att vi lever och kommer leva än mer helt globaliserat utan hinder i form av språk/skrift (inte länge till talsyntes även den funkar tillräckligt) och på så sätt utan hinder för kommunikation.
Tänk om jag vid 12 års ålder hade berättat för min kära pappa att jag kommer med mina barn kunna snacka obehindrat både via skrift, video, ljud etc. från vilket land som helst, exempelvis Finland. Och dessutom utan att lärt mig ett ord finska så kommer kommunikationen med mina barn ändå ske på just Finska. Hahaha…pappa hade burat in det lilla ufot, Micke.

2. Skapa möjlighet att via distans skapa en gemensam plattform för inhämtning av en saga.

Jag brukar ofta berätta sagor för mina barn innan sängdags. Sagorna improviserar jag fram och just nu är berättelserna om Lill-Svenne helt klart heta. Så igår när jag satt på hotellrummet så författade jag en saga som jag tänkte de kunde läsa för varandra då jag inte var hemma.
Så hur går de till väga för att fixa detta. Insikten för mig blir direkt, de gör olika.
En av mina söner väljer att få filen via mail. Gammalmodigt nog hade jag skrivit i Word.

Han ber mig då upprätta en webbsida via google docs. Check. När han då öppnar den som webbsida så blir texten i ett flöde. Han väljer då att först klistra in den i anteckningar (tvättar texten) och sedan klistrar han in den i google docs…nu har han fått sagan om Lill Svenne som han vill. Min andra grabb väljer att få länken direkt via Skype för att sedan själv gå vidare och öppna den på sitt sätt.

Min insikt här blir att dels gör vi olika, beroende på vad vi gillar och kan. En annan insikt är att det finns så många olika lösningar kring att lösa problem. Mina barn hade inte ens rätt programvaror, eller de behövde inga, de såg det inte ens som hinder. Mina söner kunde även ändra sagan om de hade velat direkt online, vi kunde skapat olika alternativa slut etc. En ytterligare insikt är att vi kan börja tidigt med det här slags skapandet. Vi snackar barn som inte ens är tonåringar än.

Denna lektion känner jag var kanonviktig och bra. Väldigt viktig kunskap.

3. Hur du går runt dumma begränsningar i vissa system

Idag startade jag morgonen i Finland genom att vara med i ”Min Morgon” på TV. Typ Nyhetsmorgon i Sverige. När mina vänner ville se det på nätet så var det begränsat till Finland, hör och häpna. De har liksom byggt upp egna murar!!

Så hur gör man då?
Man filmar av programmet med sin telefon och sedan publicerar det ändå. (Får man det?) Ingen aning men jag gör det ändå. Problemlösning☺

Dessa tre lektioner skapades i samarbete mellan olika personer med olika behov och önskningar.

De var direkt lustdrivna och någon direkt ”orkar inte” mentalitet infann sig inte.
Dessa insikter och detta lärande under en kväll i Finland var och är viktiga för morgondagens samhälle och för våra barn. Det handlar INTE om att i skolan införa lite datakunskap eller IT-ämnen, det handlar om ett helt nytt sätt att förhålla sig till lärande och kunskap.

Dessa kompetenser är livsviktiga för Sveriges fortsatta utveckling. Internet kommer vara den naturliga bäraren av morgondagens samhälle, näringsliv, tillväxt, arbetsmarknad etc. Då MÅSTE vi hjälpa våra barn att bli sjukt duktiga och kreativa inom denna sfär, i Internet, digitalt skapande, kommunikation, förståelsen kring människor, mjuka värden, komplexitet, systembyggande, nätverkande, design etc.

Nu är jag kanske lite gammalmodig och inte inser att skolan redan gör allt detta, men fasiken vet.

Hur mycket av dessa kunskaper lär vi oss på lärarhögskolan idag. Den skola alla vuxna MÅSTE gå för att få möta vår framtid (våra barn) för att få utöva lärande och utveckling.

Kanske har jag fel, men i vilket fall hade vi en kanonkul kväll i Finland och i Sverige i går, ja och mina underbara barn.

Namaste / Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar lek video verktyg språkkurser barn storytelling mobil

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>