Följ oss via RSS!
2011-03-16

Cela på studiebesök i Frankrike

Cela fick möjlighet att följa med kollegor från Blekinge Tekniska Högskola på ett studiebesök till området kring Clermont Ferrand i centrala Frankrike. Vi skulle se exempel på e-government och hur etableringen av lokala telecentra kan stödja glesbygdens näringsliv.
Celas Alastair Creelman deltog i ett studiebesök till Clermont Ferrand som en del av ett EU projekt, IMMODI. Projektets syfte är att skapa rum för erfarenhetsutyte kring best practice inom e-government och e-hälsa. Ett tiotal deltagare finns med i projektet: regioner, intresseföreningar för regional utveckling och en högskola, nämligen BTH.

För Celas del var det intressant att se hur man använder e-tjänster för att skapa tillväxt i glesbygden och förenkla kontakter mellan myndigheter och medborgare. Regionen kring Clermont Ferrand kännetecknas av berg och isolerade dalar med många mindre städer och byar.

Servicekiosk i byarna för kontakt med myndigheter

Ett problem uppstår när folk i mindre orter behöver träffa olika myndigheter (t ex försäkrningskassan, arbetsförmedling, socialen) och det saknas ett kontor i närheten. I stället för att be invånarna att ta bussen eller köra hela vägen till centralorten (oftast en timme eller mer) har myndigheterna samarbetat kring ett nätverk av service kiosker i alla större byar. Kiosken har pekskärm och innehåller videokonferensutrustning.

Hit kommer du om du har intervjutid med arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv och du kan få till exempel hjälp med att fylla i blanketter. Kopplat till kiosken finns en scanner och skrivare för smidig hantering av dokumentation. Kunden sitter ensam och har telefonlur för att undvika att andra hör samtalet men hjälp finns alltid i närheten. De bedömde att denna typ av videokonferens var den säkraste lösningen eftersom många intervjuer handlar om känsliga privata ärenden och de vill inte riskera att sådant kommer ut i det offentliga på webben.

Idag finns det 63 sådana kiosker ute i byarna samt 43 lite mer avancerade terminaler hos olika myndigheter. Totalt 19 olika myndighetstjänster kan nås via lösningen.

Telecentra som nycklar till glesbygdsutveckling

Begreppet telecenter är välkänt i de flesta europeiska länderna. I Sverige är motsvarigheten till viss del lärcentra men verksamheterna skiljer sig. Telecentra erbjuder tillgång till datorer, videokonferens, grupprum och stöd och hjälper folk i sina kontakter med myndigheter och andra organisationer.

Vi besökte ett telecentrum i den lilla staden Murat, cirka 1,5 timmars bilfärd från Clermont Ferrand. Området är väldigt vackert och lever till stor del av vildmarksturism på sommaren men har problem med sysselsättning och vill gärna locka nya företagare till området. Ett mycket intressant initiativ var att telecentrumet erbjöd nya företagare både kontor och infrastruktur under tiden de etablerar sig. Om du har en affärsidé och vill bosätta dig i Murat kan telecentrumet erbjuda ett startpaket som innehåller till exempel kontor på telecentrumet, tillgång till mötesrum, utbildning, supporttjänster och hjälp med bostad. Det generösa startpaketet har gett resultat med flera nya företag och nya familjer som har flyttat till Murat. Totalt 120 personer har gått utbildningen och 63% har kommit utifrån regionen.

Just nu finns det 10 distansarbetare/företagare som har kontor på telecentrumet och nu bygger de 6 nya kontor för att kunna expandera. Vi träffade en engelsk jurist, Kelly, som har flyttat till Murat och startar en advokatfirma på telecentrumet. Alla hennes kunder finns i England men tack vare denna lösning kan hon arbeta lika effektivt från Frankrike.





Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar projekt företag lärcentra delaktighet myndighet internationell

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>