Följ oss via RSS!
2011-03-10

Hur kommer framtidens handel se ut?

Lärde mig ett nytt ord idag ”likenomics” - hur personliga relationer, individuella åsikter, kraftfull storytelling och socialt ”kapital” hjälper varumärken att bli mer trovärdiga. Social handel är definitivt en trend vad det gäller framtidens handel.
På vilket vis kommer vårt sätt att handla att förändras?

Vi...
- kollar priset i mobilen via mobilappar innan vi åker till den butik vi väljer att handla av
- checkar in i affärerna vid speciella incheckningsstationer som känner av att det är du, vad du brukar vilja handla och spottar ut en karta som visar var de produkter finns som intresserar dig samt lite fina erbjudanden
- besöker det virtuella provrummet, där vi lägger in en bild på oss själva samt våra mått och klickar på ”skapa outfit” och får ett förslag som passar vår storlek och våra färger. Vi kan sedan dela vidare via de sociala medierna och fråga vad kompisarna tycker t ex vilken färg passar mig bäst etc.
- betalar via mobilen och nya betalsätt som t ex Facebook credits
- handlar via facebookshop och kan se vad våra vänner handlat
- får rabattkuponger som SMS
- vill handla skräddarsytt och personlighetsanpassat
- vill kunna prenumerera på mjölk utifrån utgångsdatum eller förbrukning och få dagliga leveranser från matvaruaffärerna. Konkurrensen kommer att bli större då det mesta är automatiserat via mobilen och vi konsumenter kan kombinera inköpsställen.
- vill ha upplevelse och atmosfär i den fysiska butiken t ex utöka shoppingupplevelsen med en personal shopper, rådgivning, kombination café/butik - en sömmerska som syr upp medans du tar en kopp kaffe med väninnan.
- pratar med andra stammiskunder i en viss butik via de sociala medierna samt tipsar varandra om bloggar, träffas på kundkvällar etc.
- får egna personliga ”webbkreditkonton” som fylls på som tack för att man besöker och inteagerar med en viss organisations webbplats.
- får möjlighet att designa ”vår egen” produkt.
- kan se våra vänners val av produkter som kommer högre upp i sökmotorerna t ex ”Dina vänner på Facebook gillar”

Mobil och social e-handel har potential att förändra affärsmodellen rejält för den som vågar satsa. Framsynta handlare söker sig till kunder som har en bärbar eller en mobil och som vill handla nu var det än befinner sig. Man kan inte bara bygga en webbshop och tro att kunderna hittar dit, man måste vara där kunderna är t ex YouTube, Facebook, Twitter. Social shopping är impulsiv och snabb, lägg upp ett fåtal av alla dina produkter i t ex din facebookshop så det går snabbt och enkelt att välja och beställa. Mobil och social ehandel kan leda ditt företag till nya intäktsströmmar.

Slutligen en liten fundering vad det gäller storleken på framtidens brevlådor, de borde bli större i takt med att hushållens nätshopping ökar eller vad tror du?
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag e-handel sociala medier mobil

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>