Följ oss via RSS!
2011-02-09

Alla vet att man ska synas i de sociala medierna men varför?

Sociala medier har förändrat företagens sätt att kommunicera med kunder, anställda och andra intressenter. Nedan får du 15 starka skäl till varför ditt företag ska synas och vara aktivt i de sociala medierna.
1. Sociala medier är utmärkta kanaler för att utöka ditt och företagets professionella nätverk. Det underlättar framtida samarbeten och möten om man redan har en digital relation. Du kan även binda nyckelpersoner närmare dig själv.

2. Det är snabbt och enkelt att nå ut med budskap. Du får tillgång till flera nya marknadsföringskanaler där du kan stärka ditt och företagets varumärke samt skapa förtroende och ökad kännedom om din kompetens och ditt företags produkter och tjänster.

3. Du når nya kundgrupper genom större spridning och ditt ”ghost” nätverk.

4. Hitta affärskontakter och rekrytera nya medarbetare via de digitala affärsnätverken LinkedIn och BranchOut.

5. Sociala medier underlättar din omvärldsbevakning då informationen kommer till dig automatiskt. Du kan hålla koll på dina konkurrenter och kollegor i branschen samt följa dina förebilder på t ex Twitter och Facebook och få massor av ny inspiration.

6. Det är ofta så att det skrivs först om nya trender och nya tankesätt i de sociala medierna i t ex bloggar som sedan sprids i de digitala nätverken. Ett snabbt sätt att hålla sig uppdaterad på inom just ditt område.

7. Marknadsföring via de sociala medierna upplevs ofta mer trovärdig då det är ”riktiga människor” och inte ”reklammakare” bakom budskapen.

8. Sociala medier ökar trafiken till din webbplats. Förr var webbplatsen central nu är det en plats man ”skickas till” via de sociala medierna.

9. Skapa dialog och bättre kundrelationer. Dina kunder utvecklar en kultur kring ditt varumärke och kan hjälpa dig med storytelling - solskenshistorier baserade på ditt varumärke. Du lär också känna dina kunder bättre och får veta vilka digitala ställen de hänger på och ofta refererar till.

10. Bättre internkommunikation. Du kan t ex flytta företagets intranät och projekt till exempelvis slutna Facebook-grupper eller Yammer.

11. Statusuppdateringar och events ger dig en snabb koll på nätverket.

12. Du kan skaffa dig nyare och djupare kunskaper genom att följa sidor och människor som verkar inom din bransch för att stötta både din personliga utveckling och företagets utveckling. E-lärande är mindre störande än andra former av utbildning då du och dina anställda inte är borta en längre tid från sina ”ordinarie uppdrag”.

13. Skapa och vårda ditt personliga varumärke. Visa upp din kompetens och skriv om den, var öppen med dina tankar - på så sätt attraherar du ”rätt människor” vilket kan leda till att du finner nya samarbetspartners.

14. Använd sociala medier för affärsutveckling. Testa nya idéer och ge förhandsinformation, be dina besökare om feedback och skapa delaktighet.

15. Vare sig man vill eller ej bildas uppfattningar om ett företag, det är upp till dig själv om du vill vara med och styra detta. Sociala medier ger dig möjlighet att ge din version av företaget samt bemöta det som skrivs om ditt företag.

Nya sätt att mötas skapar nya sätt att göra affärer. Det viktigaste är att komma igång, fokusera på innehållet och kommunikationen, finslipa och ”klä din sida” kan du göra sen. Lär dig använda sociala medier som individ först för att se nyttan så kommer det att ge sig hur du ska använda det även för att öka ditt företags närvaro på nätet. Det är viktigt med ett långsiktigt och aktivt engagemang.

Tvekar du fortfarande?

Angelica Coleman
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag blogg e-handel sociala medier

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>