Följ oss via RSS!

Micke Gunnarsson

Hej på er jag heter Micke Gunnarsson!

Jag har fått den stora äran att få gästblogga på denna webb, CELA. Det ska ju på något sätt handla om framtidens lärande men för mig handlar det om livet i stort.

Livet är ett ständigt lärande. Eller som min 12 åriga grabb förtydligade inför ett utvecklingssamtal i skolan. Han skulle svara skriftligen på frågan: Detta behöver jag bli bättre på. Han tog då pennan och skrev stort, ALLT!!. Jag blev först orolig som pappa men när han sedan klokt förklarade på detta vis:
- Men pappa då jag är bara 12 år , klart jag måste bli bättre på allt, kan ju inte sluta nu…
Så insåg jag snabbt att det är precis det allt handlar om. Du blir aldrig klar. Du blir aldrig något du är redan allt.

Jag har sedan 1995 varit passionerat intresserad av samhällsutveckling kopplat till vår framtid dvs våra barn och unga och dess koppling till det digitala i samhället. Har själv fått förmånen att producera tre egna barn och mitt mantra är verkligen ”Vår bästa tid är nu ”

Tänk så många möjligheter med dagens teknik, internet, det gränslösa, kunskapen i fickan osv. Men det finns också en massa svåra saker att hantera, fattigdom, skillnader, mobbing etc. Här spelar vi vuxna en avgörande roll, men vad händer då den dagen vi vuxna svarar våra barn att det där med internet och teknik är inget för oss när nästa hela deras sociala liv är integrerat just i denna sfär.

Jag har tidigare jobbat som företagare, lärare, mediepedagog, barnskötare, skådespelare, föreläsare mmmm Har även initierat MVG kampanjen, ”Alla barns rätt till ett fett MVG” Jag försöker ha så kul jag kan under denna mycket korta vistelse på detta klot..bäst att passa på medans man lever liksom.

Jobbar idag som projektutvecklare på NetPort samt driver mitt egna företag som mestadels föreläsare inom ovanstående ämnen…”Så som nu har det aldrig varit, så som ni kommer det aldrig mer bli”.

Mer info och ideér :
www.mickegunnarsson.com
www.mvgtillalla.se
www.netport.se

Tveka inte att höra av er om ni vill tycka , tänka och tro saker tillsammans!

Kram / Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
2012-03-12

Risk för skolifiering!

Om jag möter en 6:e klass som har en dator per elev och frågar eleverna vad de använder sina datorer till i skolan och de svarar:

- Vi skriver och typ söker ibland….

Och om jag sedan frågar vad de använder sina datorer till hemma och de svarar:
- Fixar med bilder, chattar, Facebook, gör film, spelar, bygger saker, kolla nyheter, hänger i forum, riggar spelservrar, kollar på filmer, läser, lyssnar på musik, delar saker..….

Om jag sedan frågar igen vad de kan använda datorerna till i skolan om de själva fick välja helt och hållet och de svarar:

- Kanske typ räkna matte också?

Är det då risk att de blivit ”skolifierade”?
När jag just nu sitter med en 12 årig grabb och han förklarar för mig hur han och hans vänner just nu lägger grymt mycket energi på att se hur man kan få till gång till fiber och även en virtuell spelserver, detta för att dels kunna spela tillsammans men framförallt för att kunna fortsätta att skapa en film om dagen där de pedagogsikt vill lära ut till människor i Sverige hur man typ kan utvecklas inom Mine Craft och där man efter hand bjuder in deltagare i deras värld för att hjälpa de att bli bättre så kliar jag mig i huvudet och funderar på dels hur jag kan stötta de på bästa sätt men också hur all denna kunskap och lärande kan på något sätt även integreras i skolan. Vi snackar om Skapande Skola och Kulturrådets satsning? Men hur kan vi prioritera ungdomskulturen som växer fram på olika sätt?

Hur kan vi möta det hela utifrån ett deltagargenererat innehåll och intresse? Jag vill påstå att ALLA ämnen och några till får plats i det arbete dessa grabbar och tjejer just nu utvecklar. Men sen då?
Vi snackar entreprenöriellt lärande?

Hur ska vi kunna stimulera morgondagens entreprenörskap om vi inte ens ser vad som händer utanför våra egna ramar som vuxna?
Känns ibland som om jag en dag skulle stå framför Zlatan och undra vad i helsicke han gör med bollen. Han ska ju kasta den med händerna!!
Så här skulle jag kunna ansett om jag aldrig sett fotboll utan bara upplevt handboll. Och jag menar att många av oss vuxna missar mycket just nu.

Vi vänder till viss del våra unga ryggen, särskilt när det kommer till fenomenet att ”de sitter vid datorn!”.

Skolifieringen kan också ta sig uttryck då elever mer är i skolan för lärarnas skull, för att göra systemet glad. Då de sträcker fram sin teckning och frågar om läraren är nöjd, snarare än vad hon själv tycker som person. Men hon måste kolla av. Självklart. Särskilt om det börjar närma sig betygsålder. Då är det på allvar och då måste hon prestera utifrån vad systemet önskar snarare än vad hon själv anser och känner. Då är det helt ok att ändra färg till den fröken snarare gillar än den hon själv älskar.

Vet att jag kräker av mig ganska osammanhängande just nu i detta inlägg…men jag vill göra det.

Jag känner att barnen till viss del måste avskolifieras just NU! De ska inte bli duktiga på att gå i skola och att anpassa sig efter ett system. De ska bli duktiga på att känna sig själva, känna förmågan och styrkan i att kunna skapa,leva och påverka. De ska utveckla sin tror på sig själva och varandra. Systemet ska snarare anpassas efter barnens kapacitet och inte tvärtom. Kanske är det dags att vi på allvar lyfter upp frågan, hur kan vi få barnen att tycka det är kul i skolan? Hörde om ett forskningsprojekt man gjort i Europa där man bad elever från högstadiet fylla i meningen:

”Jag tycker skolan är…?
Med klar majoritet blev svaret ”Tråkig”. Och då kanske någon säger, ja ja alla ungdomar tycker per automatik att skolan är tråkig, den ska liksom vara det!! Men för tusan gubbar, inte säger vi vuxna detta om våra arbetsplatser? Ja ja jag tycker mitt jobb är tråkigt, men det ska det vara!!? Det hör till?! Är det därför organisationskonsulter köps in på löpande band för att hjälpa oss bli effektiva team, med lust, motivation och glöd som drivkraft? Är det då rätt att lägga ner ambitionen att försöka ändra på skolan så att varenda jäkla unge sa att ”Jag tycker skolan är skitkul, spännande, utmanande, galen, rolig….!!” Varför inte? Vi vet att det är omöjligt att lära sig om vi inte vill….om vi inte är motiverade…så kanske skulle denna frågan kring “kul” få lite högre status på agendan?

När jag återigen lyssnar på grabben med sina problem gällande fiber, virtuella servrar, film redigering online, kollaborativt skapande i virtuella grupperingar, photoshop, multitasking etc…så känns det som att vissa skolifieringsuppgifter snarare blir sugrörsstora medans barnen vill andas i feta pipelines…..

Kanske skulle man våga avsluta detta inlägg och provocera med frågan….

Kan grabben stanna hemma 5 timmar i veckan, för han behöver och vill lära sig lite mer…..

Vill inte på något sätt rikta kritik mot någon person med detta inlägg, inte klandra yrkeskårer, ville bara få ut lite oigenomtänkt frustration och en slags maktlöshet i känslan, vad fasiken ska man börja…?
Vet att denna grabb inte är default kanske i intresse och engagemang…men ändå…

Ville bara dela med mig av min magkänsla.
Vad känner du?
Någon som vill fundera tillsammans….

Kram/Micke

Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar skola lärande delaktighet pedagogik barn

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>

2012-02-28

Jag trycker liksom på alla knappar…

Detta blogginlägg får bli en liten film med Alfons 7år som spelar och visar Minecraft för pappa.
Jag slås verkligen av förvåning när jag ser hur deras lust och lärande smälter samman.
Hur barn utan att direkt tänka på det, testar, leker, utvecklas och lär sig en massa nya saker.
Tekniken möjliggör en massa nya sätt att leka och utforska. Bara denna lilla film gjorde vi direkt i mobilen, klippte ihop den på 10 minuter och så vips så kunde Alfons och hans vänner se sig själv på storbil på skärmen. YouTube har blivit en slags standard i många barns liv var det gäller deras sätt att tänka TV:-)

Jag har klippt ihop den i iMovie som mobilapp, tror den kostar ca 30 kr. Helt galet när man tänker på hur mycket andra videoredigeringsverktyg kunde kosta bara för 5 år sedan. Och på den tiden behövde man ju till och med en videokamera..hahaha..
Som sagt var…här kommer en liten film…om lust och lärande…if you ask me.

PS. Underbart när man inser att Minecraft liknar mina uppväxt med Lego. Grejen var bara att jag var begränsad i antalet bitar, det är man inte i Minecraft.

DS. Alfons älskar att bygga med Lego också….

Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar lärande video barn

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>

2012-02-16

Frågan om ersättning…

Med detta inlägg vill jag egentligen väcka upp en tanke. Jag vill spetsa till det. Eller kanske inte, kanske är det bara ett helt naturligt inlägg.
Förra veckan då jag körde min ena son till skolan så berättade han om vilken cool instrumentpanel det var i hans kompis pappas bil. Såg nästan ut som en cockpit på ett plan, tyckte han. Vi kollade på vår bils instrumentpanel och insåg att även där fanns en hel del coola grejer.
Jag berättade för honom att när jag var i hans ålder och åkte i min pappas bil så fanns inget digitalt. INGET! Inte ens klockan eller radion!! Vi blev båda tysta ett tag. Sedan så började vi skratta.
Shit vad bilindustrin har utvecklats på kort tid. Idag ryms det ju hur många datorer som helst i varje bil. Allt är digitalt!! Till och med trådlöst nät på bussen!
Vilken grej för de som har arbetat inom bilindustrin de senaste 50 åren!! Vilken resa…näst intill en helt ny verksamhet.
Vad vill jag säga med detta?
Jo..den nya tekniken har ersatt den analoga. Genom att detta stegvis skett så har även nya innovationer i bilen kunnat utvecklas. Men som sagt var, den gamla har bytts ut.
Vi har inte dubbel uppsättning av hastighetsmätare, klockor, musikspelare, värmereglage etc…

Inom skolan (och andra delar för den delen med, ex musik, media, bibliotek, tidning, film etc) just nu upplever jag att vi talar om den digitala tekniken som ett komplement. Ett stöd för det redan befintliga. Till och med vår utbildningsminister har varit väldigt tydlig på just den punkten. Vi har på något sätt gett den analoga klockan i bilen ett högre värde än en digital på något märkligt sätt.
När jag var i Stenungsund i veckan så insåg jag att det handlade om något annat för att just nu kunna utveckla och utvecklas, nämligen att ersätta. (Läs mer om Stenungsunds fantastiska arbete här.)
Jag tror att vi måste ha modet just nu att välja in och välja bort. Vi kan inte ha båda. Vi kan inte se de digitala verktygen, läsplattor, mobiler, internet, smartboard etc. som komplement. De ersätter.
Jag har med glädje inspirerats av denna tanke i flera forum just nu och känner att vi blir fler och fler som känner så här. Kanske låter det hårt…men jag tror det vore det bästa för utvecklingen just nu. Släpp på en del traditionella sätt att arbeta.
Jag har inte alla svaren på detta, men för mig väcker bara tanken en hel del nya sätt att börja tänka. Jag tror för många skolchefer och andra ledare så blir även prioriteringen annorlunda i ex investeringar. Kanske måste alla förskoleavdelningar ha minst en Smartphone och en platta!!
Vi måste få rätt förutsättningar!

Sitter och skrattar lite just nu för mig själv. Det är som med vissa förhållanden, man måste liksom lämna sin partner först, innan man tar in en ny:-)

Kram
Micke
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar skola verktyg pedagogik digital utveckling

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>

2011-11-29

När hela stan flyttar in i mitt rum!

"Och så kikar man in där i dörrspringan till sin sons rum...
Ser hur han sitter där djupt insjunken framför datorn med hörlurarna på.
Tänk att få flytta in där i den lilla världen ett par minuter...hur skulle det kunna vara då..."

Lyssna på Micke Gunnarssons lilla berättelse om detta här.


Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar digital kompetens barn lyssna

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>

2011-11-25

Kortkul med matte!



Alfons och pappa Micke testar hur man kan lära matematik på ett lustfyllt sätt med hjälp av en kortlek :-)


Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar lärande matematik barn

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>

<< Visa äldre inlägg... 5 4 3 2 1 Visa nyare inlägg >>