Följ oss via RSS!

Angelica Coleman

Jag heter Angelica Coleman och brinner för kommunikation, nätverkande, sociala medier, e-lärande, e-handel och webb 2.0. Att få gästblogga hos CELA ser jag som en stor ära och ser fram emot många spännande dialoger med er läsare. Min blogg har inriktning på affärsnytta med e-lärande och sociala medier. Tillsammans hoppas jag att vi kan skapa många intressanta inlägg och diskussioner som hjälper dig som företagare eller anställd att öka företagets digitala närvaro samt ge tips och råd till varandra om hur man kan dra nytta av all den information som finns på nätet för att utveckla sig själv, sitt företag och företagets personal med hjälp av e-lärande.

Jag har ett hjärteprojekt - en gemenskapssida på Facebook som heter Stolt Bleking där jag lyfter fram positiva händelser i vårt fina län samt en blogg Stolt Bleking 2.0 som handlar om hur man skulle kunna marknadsföra Blekinge med hjälp av sociala medier och webb 2.0.

Kontakt: stoltbleking@hotmail.se
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
2011-03-10

Hur kommer framtidens handel se ut?

Lärde mig ett nytt ord idag ”likenomics” - hur personliga relationer, individuella åsikter, kraftfull storytelling och socialt ”kapital” hjälper varumärken att bli mer trovärdiga. Social handel är definitivt en trend vad det gäller framtidens handel.
På vilket vis kommer vårt sätt att handla att förändras?

Vi...
- kollar priset i mobilen via mobilappar innan vi åker till den butik vi väljer att handla av
- checkar in i affärerna vid speciella incheckningsstationer som känner av att det är du, vad du brukar vilja handla och spottar ut en karta som visar var de produkter finns som intresserar dig samt lite fina erbjudanden
- besöker det virtuella provrummet, där vi lägger in en bild på oss själva samt våra mått och klickar på ”skapa outfit” och får ett förslag som passar vår storlek och våra färger. Vi kan sedan dela vidare via de sociala medierna och fråga vad kompisarna tycker t ex vilken färg passar mig bäst etc.
- betalar via mobilen och nya betalsätt som t ex Facebook credits
- handlar via facebookshop och kan se vad våra vänner handlat
- får rabattkuponger som SMS
- vill handla skräddarsytt och personlighetsanpassat
- vill kunna prenumerera på mjölk utifrån utgångsdatum eller förbrukning och få dagliga leveranser från matvaruaffärerna. Konkurrensen kommer att bli större då det mesta är automatiserat via mobilen och vi konsumenter kan kombinera inköpsställen.
- vill ha upplevelse och atmosfär i den fysiska butiken t ex utöka shoppingupplevelsen med en personal shopper, rådgivning, kombination café/butik - en sömmerska som syr upp medans du tar en kopp kaffe med väninnan.
- pratar med andra stammiskunder i en viss butik via de sociala medierna samt tipsar varandra om bloggar, träffas på kundkvällar etc.
- får egna personliga ”webbkreditkonton” som fylls på som tack för att man besöker och inteagerar med en viss organisations webbplats.
- får möjlighet att designa ”vår egen” produkt.
- kan se våra vänners val av produkter som kommer högre upp i sökmotorerna t ex ”Dina vänner på Facebook gillar”

Mobil och social e-handel har potential att förändra affärsmodellen rejält för den som vågar satsa. Framsynta handlare söker sig till kunder som har en bärbar eller en mobil och som vill handla nu var det än befinner sig. Man kan inte bara bygga en webbshop och tro att kunderna hittar dit, man måste vara där kunderna är t ex YouTube, Facebook, Twitter. Social shopping är impulsiv och snabb, lägg upp ett fåtal av alla dina produkter i t ex din facebookshop så det går snabbt och enkelt att välja och beställa. Mobil och social ehandel kan leda ditt företag till nya intäktsströmmar.

Slutligen en liten fundering vad det gäller storleken på framtidens brevlådor, de borde bli större i takt med att hushållens nätshopping ökar eller vad tror du?
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag e-handel sociala medier mobil

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>

2011-02-23

12 fördelar - Varför kompetensutveckla via e-lärande?

Nya arbetssätt och tekniker ställer nya krav på företagens medarbetare. I takt med att arbetsuppgifterna blir allt mer avancerade växer behovet av att ständigt kompetensutveckla sina medarbetare. Under senare år har ett nytt kompetensutvecklingsverktyg, e-lärande, skapat revolutionerande möjligheter för företag. Allt fler ser möjligheter med e-lärande.
E-lärande betyder webbaserad utbildning - kunskap förmedlas och kommuniceras via elektroniska hjälpmedel på distans eller lokalt, med eller utan lärare.

Det finns en framtidspotential med e-lärande då företagsklimatet hårdnar och blir tuffare blir vikten av kompetensutveckling mer central. E-lärande är ett bra och kostnadseffektivt komplement till traditionell klassrumsutbildning.

12 fördelar med att kompetensutveckla via e-lärande

1. Tidsbesparing då man effektivisera lärandet - kompetensutvecklingsprocessen går snabbare.
2. Kostnadseffektivt då det är billigare än traditionell utbildning. Många företag har inte möjlighet att skicka iväg sin personal på utbildningar som innebär resor till annan ort.
3. Stimulerar och skapar engagemang, diskussion och förståelse.
4. Kostnadsbesparande då man kan återanvända information som finns att inhämta via datorn.
5. Uppdateringsmöjligheten är stor, vill man nå ut med ny information till flera medarbetare på en och samma gång krävs inte längre fysisk närvaro.
6. Arbetsmarknaden domineras av livslångt lärande. E-lärande kan ses som en
löneförmån - en del företag kopplar utbildningarna till ett poängsystem som ger utfall i form av löneökning.
7. E-lärande kan vara en strategi för att skapa lojalitet mellan medarbetare och
arbetsgivare. Personal som känner att arbetsgivaren satsar är mer lojala mot sina arbetsgivare.
8. Medarbetare kan utbilda sig när andan faller på eller som en daglig integrerad del av arbetet. Man kan studera i det tempo man finner behagligt.
9. Det sägs att de studenter som lär sig mest är de som få lära sig genom att testa sig fram och lära av sina misstag. I dagens företag, där tempot är snabbt, gäller det att snabbt kunna inhämta nya kunskaper. E-lärande är ett sätt att låta medarbetare lära sig genom att testa sig fram.
10. E-lärande är mer flexibelt och individanpassat än en traditionell klassrumsutbildning
11. Företaget ökar sin konkurrenskraft t ex kan man via e-lärande snabbt sprida information och kunskap om nya produkter till företagets återförsäljare.
12. Via datorn kan man undervisa med hjälp av flera olika media t ex text, film, ljud och bild.

På vilket sätt kan e-lärande hjälpa ditt företag att öka sin försäljning och få goda kundrelationer?

Angelica Coleman
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar e-learning företag blogg studieteknik

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>

2011-02-09

Alla vet att man ska synas i de sociala medierna men varför?

Sociala medier har förändrat företagens sätt att kommunicera med kunder, anställda och andra intressenter. Nedan får du 15 starka skäl till varför ditt företag ska synas och vara aktivt i de sociala medierna.
1. Sociala medier är utmärkta kanaler för att utöka ditt och företagets professionella nätverk. Det underlättar framtida samarbeten och möten om man redan har en digital relation. Du kan även binda nyckelpersoner närmare dig själv.

2. Det är snabbt och enkelt att nå ut med budskap. Du får tillgång till flera nya marknadsföringskanaler där du kan stärka ditt och företagets varumärke samt skapa förtroende och ökad kännedom om din kompetens och ditt företags produkter och tjänster.

3. Du når nya kundgrupper genom större spridning och ditt ”ghost” nätverk.

4. Hitta affärskontakter och rekrytera nya medarbetare via de digitala affärsnätverken LinkedIn och BranchOut.

5. Sociala medier underlättar din omvärldsbevakning då informationen kommer till dig automatiskt. Du kan hålla koll på dina konkurrenter och kollegor i branschen samt följa dina förebilder på t ex Twitter och Facebook och få massor av ny inspiration.

6. Det är ofta så att det skrivs först om nya trender och nya tankesätt i de sociala medierna i t ex bloggar som sedan sprids i de digitala nätverken. Ett snabbt sätt att hålla sig uppdaterad på inom just ditt område.

7. Marknadsföring via de sociala medierna upplevs ofta mer trovärdig då det är ”riktiga människor” och inte ”reklammakare” bakom budskapen.

8. Sociala medier ökar trafiken till din webbplats. Förr var webbplatsen central nu är det en plats man ”skickas till” via de sociala medierna.

9. Skapa dialog och bättre kundrelationer. Dina kunder utvecklar en kultur kring ditt varumärke och kan hjälpa dig med storytelling - solskenshistorier baserade på ditt varumärke. Du lär också känna dina kunder bättre och får veta vilka digitala ställen de hänger på och ofta refererar till.

10. Bättre internkommunikation. Du kan t ex flytta företagets intranät och projekt till exempelvis slutna Facebook-grupper eller Yammer.

11. Statusuppdateringar och events ger dig en snabb koll på nätverket.

12. Du kan skaffa dig nyare och djupare kunskaper genom att följa sidor och människor som verkar inom din bransch för att stötta både din personliga utveckling och företagets utveckling. E-lärande är mindre störande än andra former av utbildning då du och dina anställda inte är borta en längre tid från sina ”ordinarie uppdrag”.

13. Skapa och vårda ditt personliga varumärke. Visa upp din kompetens och skriv om den, var öppen med dina tankar - på så sätt attraherar du ”rätt människor” vilket kan leda till att du finner nya samarbetspartners.

14. Använd sociala medier för affärsutveckling. Testa nya idéer och ge förhandsinformation, be dina besökare om feedback och skapa delaktighet.

15. Vare sig man vill eller ej bildas uppfattningar om ett företag, det är upp till dig själv om du vill vara med och styra detta. Sociala medier ger dig möjlighet att ge din version av företaget samt bemöta det som skrivs om ditt företag.

Nya sätt att mötas skapar nya sätt att göra affärer. Det viktigaste är att komma igång, fokusera på innehållet och kommunikationen, finslipa och ”klä din sida” kan du göra sen. Lär dig använda sociala medier som individ först för att se nyttan så kommer det att ge sig hur du ska använda det även för att öka ditt företags närvaro på nätet. Det är viktigt med ett långsiktigt och aktivt engagemang.

Tvekar du fortfarande?

Angelica Coleman
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar företag blogg e-handel sociala medier

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>