Följ oss via RSS!
2010-11-09

Seminarium om framgångsrik e-handel vid Lärcentrum Sölvesborg

Lärcentrum Sölvesborg och CELA bjöd in företagare från Sölvesborgsområdet till en föreläsning om hur man kan utveckla handel på nätet. Föreläsaren var Urban Lindstedt (www.uppkopplat.se/), förläggare och konsult.
Intresset för detta seminarium var stort och därför gick det både på eftermiddag och på kvällen den 9 november. På eftermiddagen samlades ett 40-tal nyfikna företagare och det fanns möjlighet till många frågor och synpunkter från publiken.

Kunder nås bäst via nätet

Urban inledde med en hel del intressanta fakta kring våra nätvanor idag. Svenskar tillbringar idag över 100 minuter på nätet i genomsnitt och det betyder att väldigt många kunder nås bäst via nätet. Internet har gått om TV när det gäller reklam och snart går det förbi även tidningsbranschen. Nyckeln till internet är förstås Google med 95% av alla sökningar i Sverige. Därför behöver man som företagare en strategi för hur man bäst ska synas på just Google.

Sökoptimering

Folk verkar idag ha allt mindre tålamod på nätet och därför blir allt viktigare att komma högst upp i en Googlesökning; 42% klickar på länken som kommer först på listan, 11,9% tar den andra träffen och 8,4% den tredje. De som kommer längre ner än 10:e plats får väldigt lite uppmärksamhet. Urbans råd här var att sälja in din tjänst redan i söktexten (det som står i Google när man söker). Man gör detta via något som heter titeltaggning där du kan själv lägga in säljande text som ska synas i den första raden i en Googlesökning. Han betonade att det är värt att lägga ner lite extra tid på vilka sökord som ska gälla på din sajt. Google har många bra tjänster som man bör bekanta sig med: Google Adwords, Google Places och Google Analytics. Genom dessa kan du analysera besökstrender och statistik på din sajt samt bestämma hur ditt företag ska synas på nätet.

Sälja på nätet

Ska man sälja på nätet är företagsmarknaden den lönsammaste. Värdet av handeln mellan företag (s.k. B2B, Business to business) är 1000 miljarder kronor! Plattform för e-handel finns det gott om och man kan betala allt från cirka 1500 kr/mån upp till miljonklass. Ibland är det väl värt att lägga lite extra pengar på en bra lösning än att bara titta på det som är billigt.

Hela 77% av alla svenskar söker information om tjänster och varor på nätet och detta håller på att förändra hur vi gör affärer. Ett företag som Adlibris kan ha 6 miljoner böcker på nätet medan en vanlig bokhandel kan bara ha några tusen böcker på hyllorna. Digitalisering ger helt nya affärsmöjligheter på nätet där man kan handla produkter på några sekunder och handel via nya mobiler ökar ständigt med tjänster som App Store, iTunes och Spotify. Sociala medier ger företag nya kanaler mot sina kunder och möjlighet att skapa bättre kundrelationer. 26% av alla svenska använder sociala medier varje dag.

Goda råd

Som avslutning på föreläsningen hade Urban följande råd för hur man kan lyckas med e-handel:
- Stora bra produktbilder
- Bra produktinformation
- Bra kundservice = det bästa konkurrensmedlet (telefon och e-post)
- Ge flera betalalternativ (minst faktura och kontokort)
- Välj enstegskassa (alla val på samma sida, inte steg för steg)
- Öka närheten med video (du kan göra en hel del själv)
- Snabba leveranser (3 dagar eller mindre är bra idag)
- Fri frakt ett kampanjverktyg
- Glöm inte bort returerna
- Brev och paket i smart kombination (jämför priser mellan Posten och andra aktörer och välj en bra kombination)
- Sälj utanför butiken (till exempel genom att sälja restvaror på tradera.se eller blocket.se)

Hela seminariet filmades av Peter Blaschke, medieproducent vid Blekinge Tekniska Högskola.
Se inspelningen

Läs mer

Urban Lindstedt har skrivit 2 böcker om detta:
- Sökmotormarknadsföring – Så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna
- E-handlarens handbok
Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar cela företag lärcentra e-handel seminarium

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>