Följ oss via RSS!
2015-06-26

Mer inspiration från Learning and doing is the shit!

Vilken dag det blev. Publikrekord och solsken. Picknickluncher och robothumlor. Skratt och kramar. Reflektion och nya insikter. Tack alla ni som bidrog till att det blev precis så magiskt som vi önskade.
Här kommer fotspåren från våra workshopledare. Mer inspiration alltså!

Gör din omgivning interaktiv med Makey Makey – Fredrik ”Frippe” Johansson
Släpp eleverna fria inom ramen för ett tema, så kommer fantastiska saker att hända!
Länkar och instruktioner för min workshop finns på www.learningistheshit.se
www.makeymakey.com

Grej of the day – Micke Hermansson
Arbetsglädje
Pedagogiskt mod
Våga fokusera på det DU ÄR BRA PÅ

Barn i balans – Madeleine Göransson & Anette Ljungberg
Rörelsepauser i skolan främjar inlärning och stärker barnen
Kropp och själ hör ihop
www.barnibalans.se och https://www.facebook.com/Bar...

För att bli trygg med sin padda måste man göra några grodor – Carina Andersson & Mirai Thorsell
Våga testa och i små steg
Vad/hur gör andra?
http://sv.padlet.com/iktcari... 2015

Film is the shit - vad, när, hur om att se film i skolan och på biografen – Lotta Nyblom
www.filmarkivet.se – gratis resurs på nätet, unikt rörligt material utgivet av Kungliga Biblioteket och Filminstitutet. Främst kort och dokumentärfilm. En utmärkt resurs i undervisningen.
Din lokala biograf – Blekinge har biografpärlor i såväl Sölvesborg, Ronneby och Karlshamn!
www.reaktorsydost.se – regionalt resurscentrum för film. Ta kontakt med oss om du vill se, prata och göra film!

Entreprenöriellt lärande – konkret arbete bortom floskeln – Fredrik Bernelf
Utgå från barnens intresse och erfarenheter
Uppgifter som inte har ett givet svar
www.fredrikbernelf.se

Learning, doing and SKAPA is the shit! – Kajsa Balkfors
♫ Ledarskap, kunskap, entreprenörskap, vetenskap, medskapande, äktenskap, medborgarskap – allt innehåller och förutsätter skapande.
♫ Vill vi stärka det reproducerande eller skapande hos barn och unga (och oss själva!)?
♫ Genom att skapa något lär jag mig något som gör att jag kan göra ur mig. I skolan räknas inte lärdomar om mig själv som värdefullt lärande och där missar vi stort. Insikter som kommer ur skapande stärker både självkänsla och egen vilja, och förmågan att sticka ut handen och hämta in kunskaper själva.
♫ Om vi vill att unga människor ska hitta på, bli sant skapande, utvecklas och utveckla framtiden så måste vi se deras lärdomar om sig själva som värdefullt lärande. Vi behöver värdera skapande med samma (om inte mer) noggrannhet som vi värderar deras inlärning och kunskapsinhämtning.
Hur gör du för att värdera elevernas egna skapande och vilja?

Styra humlor och krokodiler – Andreas Holmberg
• Tekniken måste avmystifieras och människan bakom lyftas fram för att vi ska känna oss delaktiga i det alltmer teknikintensiva samhället.

• En teknisk och naturvetenskaplig grundförståelse kommer vara allt viktigare för att kunna vara aktivt ansvarstagande medborgare.

• Det krävs en holistisk förståelse där tekniken är avgörande medel, men inte mål i sig, i det hållbara samhällsbyggandet. Humaniora och teknik hand i hand så att säga, ej som teknofober och teknofiler, för att göra just avtrycken så små som möjligt.

Att kommunicera på mottagarens villkor – Frida Gustafsson Wennö
Tanka av förväntningar och kartbilder för att nå fram mer effektivt
Välj trappsteg på feedbacktrappan med omsorg
Tänk på att din motsats ska förstå dig – inte bara du själv :)

Vad och hur gör vi när vi lär kollegialt – och varför? – Frida Gustafsson Wennö
PDF:en på Skolinspektionens hemsida om ”Framgångsrik undervisning”.
Struktur och systematik är avgörande för framgångsrikt kollegialt lärande, MEN kulturen i organisationen is the shit.
Våga tro att alla kan och vill lära, växa och utvecklas – inklusive du själv :)

Inte fatta – Ilma Caprnja och Tarek
Våga inte fatta!
Gör FEL :)
Vill du ha mer? mathivation@handelskammaren....

Sårbarhet i klassrummet – Ilma Caprnja och Tarek
Sårbarhet är inte lika med svaghet
Kliv in i matchen!
Skam motverkar kreativitet

Gilla/Dela
RSS Twitter Facebook Bloggy Pusha
Taggar LITS

Licens Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike

0 kommentarer >>